Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW Speedtop – przód

Oto kolejne BMW dla najbogatszych. Kosztuje prawie tyle, co 5 „M-trójek”

fot. BMW

Oto kolejne BMW dla najbogatszych. Kosztuje prawie tyle, co 5 „M-trójek”

BMW ma kolejny model przeznaczony dla wyjątkowo bogatych klientów. To Speedtop, który dołącza do Skytopa oraz nowego CSL-a jako jedno z najdroższych aut w historii bawarskiego koncernu. 

Budowanie limitowanych serii ekskluzywnych modeli musi by dla BMW wyjątkowo opłacalne. Po hołdzie złożonemu klasycznemu CSL-owi, a następnie Skytopowi, pokazanemu w 2024 roku, teraz przyszedł czas na kolejny model. 

P90572576_highRes_bmw-skytop-10-2024
BMW Skytop powstało w liczbie 50 egzemplarzy. 
fot. BMW

To Speedtop, którego premiera miała miejsce podczas konkursu elegancji, odbywającego się nad jeziorem Como we Włoszech. Powstał on na bazie M8 Competition, ale nie jest modelem typu coupe, lecz shooting brake'iem. 

Stylistyczny majstersztyk

Pod względem stylistycznym to nowe auto nawiązuje do Skytopa. Ma praktycznie identyczny przód z wąskimi lampami, niską osłoną chłodnicy oraz maskę z charakterystycznymi zagłębieniami. 

Nadwozie Speedtopa, stanowiącego połączenie coupe z kombi, wyróżnia się masywnym tyłem z mocno rzeźbioną pokrywą bagażnika oraz końcówkami wydechu, wpisanymi w zderzak. Uwagę zwracają klamki, które nie są wpisane w drzwi, lecz wystają ponad ich górną krawędź. 

BMW Speedtop (6)
Wymiarów Niemcy nie podali, ale należy się spodziewać około 4,9 m długości. 
fot. BMW

Kokpit jest niemal identyczny jak w M8 – niemal, bo został bardziej ekskluzywnie wykończony. Obszyto go praktycznie w całości skórą i utrzymano w dwóch barwach. Kolor górnej części stanowi kalkę tego, zastosowanego w nadwoziu, natomiast u dołu i na siedzeniach dominuje jasny odcień. 

Z tyłu nie ma foteli. Przewidziano jedynie miejsce np. na torby. Z kolei w podsufitce przeniesiono motyw z maski. Ekskluzywnie wykończony bagażnik ma oświetlenie diodowe oraz dodatkową pokrywę.

625 KM pod maską?

Pod maską nowego BMW Speedtop zapewne pracuje 4,4-litrowy silnik przeniesiony z M8 Competition. Niemcy jedynie informują, że to najmocniejsze V8 obecnie przez nich oferowane. Czyli najprawdopodobniej o mocy 625 KM. 

Potężny moment obrotowy – 750 Nm – trafia tutaj do kół obu osi za pośrednictwem 8-stopniowego automatu. Osiągi? Te również pozostają tajemnicą, ale „M-ósemka” od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,2 s i rozpędza się do 250 km/h. 

BMW Speedtop (1)
Znajomy kokpit wykończono najlepszymi materiałami. 
fot. BMW

Co najważniejsze, BMW Speedtop trafi do produkcji. Tyle że mocno ograniczonej. „W zeszłym roku prezentacja BMW Concept Skytop na Concorso d'Eleganza Villa d'Este nad jeziorem Como wywołała wielki entuzjazm wśród koneserów i entuzjastów motoryzacji” –  mówi Bernd Korber, starszy wiceprezes ds. marki i zarządzania produktem BMW. 

„Doprowadziło to do powstania ściśle limitowanej serii produkcyjnej 50 sztuk. Dzięki tak pozytywnemu odzewowi w tym roku zdecydowaliśmy się również zaoferować BMW Concept Speedtop w limitowanej serii produkcyjnej 70 sztuk” – dodaje. 

Tak BMW drenuje portfele najbogatszych

Cena BMW Speedtop nie została podana. Nieoficjalnie mówi się jednak o kwocie nieco ponad 500 000 euro, czyli jakieś 2,12 mln zł. Zbliżoną trzeba było zapłacić również za Skytopa. 

Rekordzistą pozostaje jednak BMW 3.0 CSL, pokazane pod koniec 2022 roku. Oficjalnie wyceniono je w Polsce na 4 550 000 zł. Jego całkowita produkcja była jednak ograniczona do 50 sztuk. 

Czytaj także