Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Seat Ateca 2.0 TDI – końcówki układu wydechowego

Polscy kierowcy nie są gotowi na strefy czystego transportu. Ten raport nie pozostawia złudzeń

fot. archiwum

Polscy kierowcy nie są gotowi na strefy czystego transportu. Ten raport nie pozostawia złudzeń

Polaków nie stać na auta, którymi mogą poruszać się po strefach czystego transportu (SCT). Co trzeci model wysokoprężny i co piąty benzynowy weryfikowany przez CARFAX nie spełnia wymogów warszawskiej SCT. 

Z dniem 1 lipca w stolicy Polski zaczęła funkcjonować pierwsza w Polsce strefa czystego transportu. Na razie, o ile nie należą do mieszkańców, nie mogą wjeżdżać do niej samochody benzynowe i z LPG mające więcej niż 27 lat lub takie, które nie spełniają normy Euro 2. W przypadku modeli wysokoprężnych ograniczenie dotyczy samochodów w wieku ponad 19 lat lub „niełapiących się” w normę Euro 4. 

Najgorzej mają właścicieli aut wysokoprężnych

Według danych firmy CARFAX auta niespełniające normy SCT stanowią bardzo istotny odsetek. Jak donosi ta platforma dostarczająca dane na temat historii pojazdów używanych, w przypadku ostatnich żądań raportów co trzeci polski samochód z silnikiem wysokoprężnym i co piąty na benzynę – „nie łapią się” w kryteria SCT

W 2024 roku w bazie CARFAX 46% weryfikowanych samochodów dysponowało benzynową jednostką napędową, a 37% – wysokoprężną. Polska na tle innych krajów okazuje się prawdziwym zagłębiem samochodów z zapłonem samoczynnym.

Dla posiadaczy takich modeli sytuacja dotycząca SCT staje się po prostu trudna. Na tę chwilę 45% z nich nie spełnia normy Euro 5, a to oznacza, że nie będą mogły one się poruszać w SCT po wprowadzeniu dodatkowych ograniczeń w 2026 roku. Zakładają one bowiem, że w momencie ich wdrożenia auto może mieć maksymalnie 17 lat. 

silnik diesel
Co 3 samochód wysokoprężny badany przez CARFAX nie spełnia wytycznych SCT w Warszawie. 
ARCHIWUM

W lepszej sytuacji znajdują się posiadacze modeli benzynowych. Co piąty z nich został wyprodukowany w 1997 roku lub wcześniej. Zgodnie z zasadami działania SCT pojazdy te, jako niespełniające normy Euro 2 (o ile nie należą do mieszkańców) nie mogą do niej wjechać. 

W przyszłości nie będą mogły poruszać się też po planowanych strefach czystego transportu w Krakowie czy we Wrocławiu. „Na ten moment wymogów SCT planowanej na 2026 rok, która obejmie standardy normy Euro 3, nie spełnia łącznie 23% używanych aut napędzanych benzyną” – informuje CARFAX.

Będą kolejne ograniczenia

Warszawska SCT obejmuje 37 km2. To większość i fragmenty otaczających je dzielnic. Kolejne etapy strefy mają być wdrażane co 2 lata – aż do 2032 roku. SCT ma pojawić się jeszcze w bieżącym roku także w Krakowie. 

SCT Warszawa
Tak wyglądają granice SCT w Warszawie. 
UM Warszawa

Kolejnym miastem, które rozważa wdrożenie SCT jest Wrocław, gdzie władze planują objąć ją około 6% powierzchni całkowitej miasta w jego centralnej części.

Obecnie stale rośnie liczba europejskich metropolii, które wdrażają SCT. W 1996 roku było ich zaledwie 3, a w 2022 – już 320 (dane: Transport & Environment). Według szacunków do 2025 roku na naszym kontynencie będzie ich aż 500. 

Jak sytuacja z SCT wygląda w innych krajach? Według danych firmy CARFAX np. w Hiszpanii co piąte auto z silnikiem benzynowym (wyprodukowane przez 2001 r.) i co szóste z jednostką wysokoprężną (przed 2006 r.) nie spełnia wymagań tamtejszych stref

W przypadku aut używanych, dla których zażądano raportu firmy CARFAX we Włoszech, dane prezentują się identycznie.

Czytaj także