Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Octavia I – tył na drodze na Islandii

Ta Skoda Octavia przejechała ponad 1 mln km. Wciąż ma oryginalne silnik, skrzynię biegów i sprzęgło

fot. Skoda

Ta Skoda Octavia przejechała ponad 1 mln km. Wciąż ma oryginalne silnik, skrzynię biegów i sprzęgło

Ta Skoda Octavia I ma na liczniku ponad milion kilometrów. Jeździła po islandzkich szutrach, przewoziła owce… Auto wciąż ma jednak oryginalne silnik, skrzynię biegów i sprzęgło. Właściciel zdradza, jak udało mu się utrzymać je w takiej formie.

Skoda Octavia pierwszej generacji powstawała od 1996 do 2010 roku. W ciągu 14 lat wyprodukowano 1 442 126 egzemplarzy. Jednym z nich był samochód, należący do Jomundura Olasona z Islandii. 

skoda octavia z milionem kilometrów właściciel
Jomundur swojej Octavii I używał od 2007 roku. 
fot. Skoda

Jego Octavia z benzynowym silnikiem 2.0 opuściła fabrykę w 2003 roku, ale przez pierwsze cztery lata jeździła nią żona Jomundura. Wsiadł on do tego auta dopiero w 2007 roku. Od tamtej pory przebieg Skody zaczął rosnąć w naprawdę szybkim tempie. 

Auto na dojazdy na farmę owiec

Jomundur swoją Octavią praktycznie codziennie dojeżdżał z domu na farmę owiec. To czeskie auto towarzyszyło mu również w licznych podróżach, w tym po Fiordach Zachodnich, kiedy pokonał najdłuższy pojedynczy dystans, wynoszący około 1000 km. 

Jak informuje właściciel Octavii, jego samochód rzadko miewał problemy techniczne. Za to skrupulatnie był poddawany rutynowym przeglądom, w tym wymianie oleju. Jomundur twierdzi, że tę czynność wykonywał średnio co około 30 tys. km, ale zawsze stosował produkt wysokiej jakości. 

skoda-octavia-i-1-mln-km (2)
Licznik Octavii po przekroczeniu 999 999 km, po prostu się zeruje. 
fot. Skoda

„Regularna konserwacja jest niezbędna. Trzeba zwracać uwagę na takie elementy jak amortyzatory, chłodnica i hamulce. Styl jazdy również ma znaczenie – zawsze uważałem, żeby nie wkręcać silnika na zbyt wysokie obroty. Nigdy nie przekraczałem 3000 obr./min” – wyjaśnia Jomundur.

Najbardziej zdumiewający w tej historii jest fakt, że Skoda Jomundura nadal ma oryginalne jednostkę napędową, skrzynię biegów oraz sprzęgło. Według niego to nie tylko zasługa stylu jazdy, ale i solidnej konstrukcji tego czeskiego auta, a także regularnej konserwacji. 

Mało sprzyjający klimat

Jomundur podkreśla też, że jego Skoda Octavia I pokonała tak długi dystans mimo mało sprzyjającego klimatu Islandii. Czyli częstych opadów oraz niezbyt wysokich temperatur (średnio 10-12 stopni Celsjusza latem i 0-2 stopni Celsjusza zimą).

Co istotne, Skoda Jomundura często też jeździła po drogach szutrowych, a czasem zdarzało się, że przewoziła... owce. Pomimo tego przetrwała ponad 1 mln km. Właściciel Octavii twierdzi, że to również zasługa „szacunku do tego auta oraz zwracania uwagi na drobne problemy nim staną się dużymi problemami”. 

skoda-octavia-i-1-mln-km (1)
Auto Jomundura nierzadko jeździło po drogach szutrowych. 
fot. Skoda

„Miałem wcześniej kilka samochodów, lecz żaden z nich nie charakteryzował się tak niskimi kosztami eksploatacji i niezawodnością. Później zacząłem używać Octavii jako samochodu służbowego” – chwali się Jomundur.

Przesiadka do nowej Octavii

Po przejechaniu 1 mln km swoją Octavią Jomundur używał jej jeszcze przez jakiś czas. Ale ostatecznie zdecydował się wymienić to auto na nowe – także Octavię

Jego dotychczasowy samochód nie trafił jednak do innego właściciela, lecz do liceum w Rejkiawiku. Służy on tutaj uczniom do nauki inżynierii motoryzacyjnej.  

Czytaj także