Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mechanik naprawia Audi A4

Serwisowanie samochodu

12 przypadków, w których diagnostyka, kolejność napraw i czynności obsługowych w aucie mają szczególne znaczenie

Serwisowanie samochodu

12 przypadków, w których diagnostyka, kolejność napraw i czynności obsługowych w aucie mają szczególne znaczenie

Usterka czy normalne zużycie? Zanim wymienimy jeden z drogich podzespołów w aucie, warto sprawdzić, czy awarii nie uległy inne elementy i czy to przypadkiem nie w nich tkwi źródło problemu. 

 

Bardzo częsty przypadek w warsztacie: przyjeżdża klient i życzy sobie wymiany lub naprawy konkretnego podzespołu. Auto zaczyna wyć na zakręcie – trzeba wymienić łożyska. Kierownica się trzęsie? Pokrzywiły się tarcze hamulcowe. Zużyły się opony? Zakładamy nowe. Bez zagłębiania się w przyczyny problemu, a nawet słuchania opinii doświadczonych mechaników.

Naprawić to, co jest zepsute

Wiele serwisów przyjmuje ten stan rzeczy i operuje według schematu: najpierw wymieniamy te części, o które prosił klient, a później naprawiamy auto. Z doświadczenia wiadomo, że i tak wróci. Często uszkodzenia czy zużycie podzespołów są wynikiem innych czynników, dobrze jest więc je wyeliminować przed zasadniczą naprawą.

Samochód u mechanika – po co płacić dwa razy?

Warto poświęcić trochę czasu (nawet jeśli wymagać to będzie pewnej dopłaty) na odpowiednie zdiagnozowanie przyczyn awarii czy zużycia podzespołów. W wielu przypadkach oszczędności na tym etapie szybko się zemszczą. Wymiana klocków przy zapieczonym układzie hamulcowym wystarczy na krótko. Podobnie zakup nowych opon przy uszkodzonym zawieszeniu lub układzie kierowniczym – w skrajnym przypadku trzeba będzie kupić nowy komplet ogumienia po kilkuset kilometrach.

Kolejność samodzielnych pracy przy aucie

Właściwa kolejność prac przy samochodzie nie ogranicza się tylko do warsztatowych napraw. Chcemy nawoskować auto? Najpierw dobrze, ale to naprawdę dobrze je umyjmy. W innym razie narobimy więcej szkód niż pożytku.

Na co jeszcze zwrócić uwagę? Kilkanaście przykładów tego typu pokazujemy niżej.

Zanim wymienimy coś drogiego, sprawdźmy, czy awarii nie uległy tańsze podzespoły.

Klocki hamulcowe 

kolejnosc napraw_klocki

„Skończyły się” klocki hamulcowe – nic specjalnego, ich wymiana to element normalnej obsługi serwisowej. Zanim jednak założymy nowe, warto sprawdzić, czy cały mechanizm nie powoduje stałego tarcia klocka o tarcze, co dla obu elementów jest zgubne.

  • CZY NIC SIĘ NIE ZAPIEKŁO?
    Korozja na styku klocków z jarzmem zacisku, niesprawność tłoczka hamulcowego, pęknięcia osłon prowadników – tego typu problemy muszą być usunięte przed montażem nowych klocków.

Klimatyzacja 

kolejnosc napraw_klimatyzacja

Ubytki czynnika chłodzącego (sprężany i rozprężany odpowiada fizycznie za odbieranie ciepła z kabiny, zapewnia też smarowanie) są w wielu autach na porządku dziennym, w tym także tych wystawionych do sprzedaży (słynne zdanie z ogłoszeń: „klima do nabicia”). Niestety, samo uzupełnienie braków bez ustalenia miejsca wycieku mija się z celem.

  • GDZIE UCIEKA PŁYN?
    Przed uzupełnieniem czynnika trzeba sprawdzić szczelność układu, ustalić miejsce, z którego dochodzi do wycieku i usunąć usterkę.

Opony 

kolejnosc napraw_opony

Przyszedł czas wymiany opon na nowy komplet? Dobrze jest się przyjrzeć staremu – przede wszystkim pod kątem równomierności wytarcia bieżnika. Wszelkie problemy z układami zawieszenia i kierowniczym w olbrzymim stopniu przyspieszają zużycie ogumienia. W takiej sytuacji wymiana nie wystarczy na długo.

  • BRAK LUZÓW, WŁAŚCIWA GEOMETRIA
    Przed założeniem nowych opon upewnijmy się, że w zawieszeniu nie ma nadmiernych luzów, dobrze jest też sprawdzić geometrię zawieszenia – przynajmniej zbieżność kół.

Łożysko koła

kolejnosc napraw_lozysko

Bardzo niewdzięczny element do diagnostyki. Za efekty zwykle przypisywane zużytym łożyskom (odgłosy z koła pojawiające się przy zmianie kierunku jazdy i dociążeniu auta z jednej strony) odpowiadać może mnóstwo innych elementów (nawet opony), także lokalizacja koła, z którego dochodzą dźwięki nie jest oczywista.

  • WYELIMINOWAĆ INNE SPRAWY
    W autach z podporą półosi napędowej to właśnie to łożysko, o wiele tańsze w wymianie, bywa źródłem podobnych objawów.

Tarcze hamulcowe

kolejnosc napraw_tarcze

Gdy obserwujemy wibracje na kierownicy, pierwszym podejrzanym stają się zwichrowane tarcze hamulcowe. To duże i ciężkie elementy, gdy nie są wyważone, na pewno dają właśnie taki efekt. Ale przed ich wymianą dobrze jest wyeliminować inne przyczyny, które też mogą powodować podobny skutek.

  • CO POWODUJE DRGANIA
    Przeguby, niewyważone felgi, uszkodzone opony, skrzywione piasty i wiele innych – przyczyn może być wiele, ale można je dość łatwo sprawdzić.

Koło dwumasowe 

koło dwumasowe

Gdyby nie obecność koła dwumasowego, w silniku doszłoby do przyspieszonego zużycia panewek, w skrzyni niszczyłyby się synchronizatory i koła zębate, nie wspominając o komforcie. Wymiana jest jednak kosztowna.

  • RÓWNA PRACA SILNIKA
    Nieregularności pracy wywołane usterkami układu zapłonowego lub rozregulowaniem wtrysku przyspieszają agonię koła dwumasowego. Przed wymianą tego elementu warto sprawdzić stan wspomnianych systemów. 

EGR 

kolejnosc napraw_egr

Zawory EGR odprowadzają część spalin do komory spalania – to wpływa na obniżenie emisji tlenków azotu. Dozowanie musi być jednak bardzo precyzyjne, nowsze rozwiązania sterowane są elektrycznie. Potrzebne są też odpowiednie czujniki – często system sygnalizuje więc błędy, a pierwszym odruchem jest wymiana zaworu. Dość kosztowna.

  • PROBLEMY Z ELEKTRYKĄ
    Bardzo często przyczyną wyświetlania się błędów związanych z EGR nie jest sam zawór, ale połączenia elektryczne. To trzeba wyeliminować najpierw.

Lakier 

kolejnosc napraw_mycie

Mamy ochotę na woskowanie lub polerowanie nadwozia? Najpierw czeka nas dokładne, najlepiej wielokrotne, mycie lakieru. Jakiekolwiek zanieczyszczenia pozostawione na karoserii przyczynią się do powiększenia zarysowań, a nie ich usunięcia. 

  • GLINKOWANIE NA KONIEC
    Gdy już pozbędziemy się ogólnego brudu, tłustych zanieczyszczeń, pyłów, osadów, lotnej rdzy, możemy przejść do ostatecznego etapu: glinkowania nadwozia. Dopiero tak przygotowany lakier jest gotowy na dalsze prace.

Głośnik 

kolejnosc napraw_glosnik
123 RF

Cisza, trzaski, przerywana praca głośnika w samochodowym systemie audio są bardzo irytujące, mogą też zwiastować jego awarię. Ale nie muszą. Pamiętajmy, że jest to element wpięty w sieć elektryczną, a ta w samochodzie lubi sprawiać dużo problemów. 

  • SPRAWDZIĆ POŁĄCZENIA
    Często przyczyną problemów w pracy samochodowych głośników, zwłaszcza tych zamontowanych w drzwiach, są uszkodzenia kabli. Przed wymianą sprzętu sprawdźmy tzw. harmonijki w drzwiach.

Sprzęgło 

kolejnosc napraw_sprzeglo

Trudności ze zmianą biegów – zwłaszcza z włączaniem „jedynki” i wstecznego? Dziwna praca pedału sprzęgła? Od razu podejrzanym wydaje się sprzęgło. Jego wymiana to jednak znaczny wydatek i sporo pracy, co przekłada się na długi okres pozostawienia auta w serwisie. Często winny jest jednak mniej kosztowny element.

  • POMPKA SPRZĘGŁA
    Często przyczyną awarii dającej takie objawy bywa tłoczek, który jest połączony z pedałem sprzęgła. Jego wymiana jest szybka i tania.

Uszczelka pod głowicą 

kolejnosc napraw_uszczelka pod glowica

Ubytek płynu chłodniczego, biały dym z wydechu, specjalny płyn testujący pokazuje obecność spalin w układzie chłodzenia – wszystko wskazuje w tym wypadku na uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Naprawa – demontaż głowicy, planowanie, montaż, części dodatkowe, robocizna: koszty idą w tysiące złotych. Warto jednak wyeliminować inne źródło tego typu objawów.

  • CHŁODNICA SPALIN
    Nieszczelna chłodnica spalin systemu EGR daje podobne objawy, a naprawa jest dużo prostsza.

 

DPF 

kolejnosc napraw_dpf

Nie jest to już taka plaga jak w początkowym okresie stosowania filtrów cząstek stałych, ale nadal wielu kierowców ma problemy z zapychającymi się „łapaczami” sadzy. Sposobów na ich naprawę jest wiele, ale przed tym warto sprawdzić sprawność układu wtryskowego.

  • SPRAWNOŚĆ WTRYSKÓW
    Niewłaściwe dawkowanie i rozpylenie paliwa w cylindrze powoduje zwiększenie dymienia – innymi słowy podniesienie emisji sadzy. A ta szybciej zapcha filtr.

PODSUMOWANIE

Dobry mechanik to skarb, a jeśli do swojego mamy zaufanie, warto posłuchać jego rad. Zwykle najtrudniejszą częścią pracy przy aucie jest odpowiednie zdiagnozowanie usterki oraz przyczyn jej wystąpienia. Czasami może się okazać, że wymiana konkretnego podzespołu nie wystarczy, bo problem wróci. Innym razem kłopotem jest tańszy element dający zbliżone objawy co dużo droższy. Warto więc, zwłaszcza przed poważnymi naprawami, wyeliminować inne przyczyny. 

Czytaj także