Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Dacia Bigster

Dacia chce być jak Jeep? Zdradzamy plany rumuńskiej marki

Dacia

Dacia chce być jak Jeep? Zdradzamy plany rumuńskiej marki

Dacia na nowo? Zgodnie z wypowiedzią głównego projektanta Grupy Renault – Laurensa van den Ackera – rumuńska marka ma się stać europejskim odpowiednikiem amerykańskiego Jeepa. 

Samochody marki Dacia kojarzone są przede wszystkim z przystępną ceną. Choć nie jest ona już tak atrakcyjna jak niegdyś, nadal te rumuńskie auta są tańsze niż potencjalni rywale. Poza tym okazują się coraz lepiej wykończone i coraz nowocześniejsze.  

I choć rumuńska marka ma swoje oddane grono klientów, Dacia stoi przed podobnymi wyzwaniami jak cała branża motoryzacyjna. Czyli przed przechodzeniem na elektromobilność. Oferuje już elektrycznego Springa, a kolejnym modelem na prąd ma być następca aktualnego Sandero (TUTAJ pisaliśmy o tym więcej). 

Teraz okazuje się, że Dacia ma się zmienić jeszcze bardziej niż do tej pory sądzono. Otóż, jak wynika ze słów Laurensa van den Ackera – dyrektora ds. projektowania i członka zarządu Grupy Renault –  stanie się marką lifestylową, która na rynku będzie rywalizować m.in. z amerykańskim Jeepem. 

Dacia-Duster-TCe-150-EDC-przod-w-ruchu
Nowa generacja Dacii Duster zadebiutuje w 2024 roku. Ma być pierwszym autem stworzonym w myśl nowego podejścia rumuńskiej marki.
archiwum

„Z mojego punktu widzenia Jeep nie ma konkurencji w Europie. Dlaczego nie może być nią Dacia? Obecnie nie ma niedrogiej marki związanej z aktywnością na świeżym powietrzu, oferującej auta zdolne zabrać swoich pasażerów poza miasto” – stwierdził den Acker na łamach renomowanego brytyjskiego magazynu Autocar. Dacia jest „dobrze przygotowana dla ludzi lubiących naturę” – dodał.

Nowy Duster, a potem Bigster

Pierwszym samochodem, który ma zostać zaprojektowany w myśl nowego podejścia Dacii, będzie trzecia generacja Dustera. Powinna ona zadebiutować w 2024 roku. Po niej pojawi się długo zapowiadany, większy Bigster, który będzie droższy i skierowany do rodzin. 

„Większy tak, premium nie. Rzeczywistość jest taka, że ​​jeśli zaczniesz budować większe samochody, będziesz miał innych konkurentów” – mówi van den Acker.

„Nie możemy więc skopiować przepisu na Sandero do wyższego segmentu, ponieważ by to nie zadziałało. Musimy jasno określić, z kim mamy do czynienia” – kontynuuje den Acker. Przy okazji dodaje, że Dacia nie może stracić swojej przewagi w postaci okazyjnej ceny. 

Dacia Bigster Concept (2)
Bigster będzie największy modelem rumuńskiej marki. Jego nadwozie ma mierzyć około 4,6 m długości. Na zdjęciu: koncept tego auta. 
dacia

Ale według den Ackera największe wyzwanie, nie tylko dla rumuńskiej marki, ale i dla całej Grupy Renault, pochodzi z Chin. Zgodnie z jego słowami Dacia jest dobrze przygotowana na walkę z tamtejszymi producentami.

„Ponieważ inne marki podnoszą ceny, aby przejść na samochody elektryczne, nie każdego klienta będzie stać na takie auta. Nadal znajdzie się wielu ludzi szukających przyzwoitego, niedrogiego i »fajnego« środka transportu” – podsumowuje den Acker. 

Czytaj także