Serwis pod patronatem magazynu Motor
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Dacia Bigster
Dacia
Aktualności

Dacia chce być jak Jeep? Zdradzamy plany rumuńskiej marki

Dacia na nowo? Zgodnie z wypowiedzią głównego projektanta Grupy Renault – Laurensa van den Ackera – rumuńska marka ma się stać europejskim odpowiednikiem amerykańskiego Jeepa. 

Samochody marki Dacia kojarzone są przede wszystkim z przystępną ceną. Choć nie jest ona już tak atrakcyjna jak niegdyś, nadal te rumuńskie auta są tańsze niż potencjalni rywale. Poza tym okazują się coraz lepiej wykończone i coraz nowocześniejsze.  

I choć rumuńska marka ma swoje oddane grono klientów, Dacia stoi przed podobnymi wyzwaniami jak cała branża motoryzacyjna. Czyli przed przechodzeniem na elektromobilność. Oferuje już elektrycznego Springa, a kolejnym modelem na prąd ma być następca aktualnego Sandero (TUTAJ pisaliśmy o tym więcej). 

Teraz okazuje się, że Dacia ma się zmienić jeszcze bardziej niż do tej pory sądzono. Otóż, jak wynika ze słów Laurensa van den Ackera – dyrektora ds. projektowania i członka zarządu Grupy Renault –  stanie się marką lifestylową, która na rynku będzie rywalizować m.in. z amerykańskim Jeepem. 

Dacia-Duster-TCe-150-EDC-przod-w-ruchu
Nowa generacja Dacii Duster zadebiutuje w 2024 roku. Ma być pierwszym autem stworzonym w myśl nowego podejścia rumuńskiej marki.
archiwum

„Z mojego punktu widzenia Jeep nie ma konkurencji w Europie. Dlaczego nie może być nią Dacia? Obecnie nie ma niedrogiej marki związanej z aktywnością na świeżym powietrzu, oferującej auta zdolne zabrać swoich pasażerów poza miasto” – stwierdził den Acker na łamach renomowanego brytyjskiego magazynu Autocar. Dacia jest „dobrze przygotowana dla ludzi lubiących naturę” – dodał.

Nowy Duster, a potem Bigster

Pierwszym samochodem, który ma zostać zaprojektowany w myśl nowego podejścia Dacii, będzie trzecia generacja Dustera. Powinna ona zadebiutować w 2024 roku. Po niej pojawi się długo zapowiadany, większy Bigster, który będzie droższy i skierowany do rodzin. 

„Większy tak, premium nie. Rzeczywistość jest taka, że ​​jeśli zaczniesz budować większe samochody, będziesz miał innych konkurentów” – mówi van den Acker.

„Nie możemy więc skopiować przepisu na Sandero do wyższego segmentu, ponieważ by to nie zadziałało. Musimy jasno określić, z kim mamy do czynienia” – kontynuuje den Acker. Przy okazji dodaje, że Dacia nie może stracić swojej przewagi w postaci okazyjnej ceny. 

Dacia Bigster Concept (2)
Bigster będzie największy modelem rumuńskiej marki. Jego nadwozie ma mierzyć około 4,6 m długości. Na zdjęciu: koncept tego auta. 
dacia

Ale według den Ackera największe wyzwanie, nie tylko dla rumuńskiej marki, ale i dla całej Grupy Renault, pochodzi z Chin. Zgodnie z jego słowami Dacia jest dobrze przygotowana na walkę z tamtejszymi producentami.

„Ponieważ inne marki podnoszą ceny, aby przejść na samochody elektryczne, nie każdego klienta będzie stać na takie auta. Nadal znajdzie się wielu ludzi szukających przyzwoitego, niedrogiego i »fajnego« środka transportu” – podsumowuje den Acker. 

Czytaj także