Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+

Nowości z salonu IAA

Pierwszy Mercedes-AMG na prąd: EQS 53 4Matic+

EQS 53 jest pierwszym seryjnym samochodem elektrycznym ze stajni AMG. Z silnikami o mocy 761 KM do „setki” przyspiesza w 3,4 s.

Mercedes rozwija gamę elektrycznych samochodów w niesamowitym tempie. Jednym z właśnie zaprezentowanych (obok kompaktowego SUV-a EQB oraz auta klasy wyższej EQE) jest spektakularny, topowy wariant flagowego elektrycznego auta niemieckiej marki – AMG EQS 53 4MATIC+.

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+: silniki, osiągi

Do napędu służą tutaj dwa silniki elektryczne, po jednym przy każdej z osi, dzięki którym auto ma napęd na cztery koła. Proporcje rozdziału momentu obrotowego są tu zmienne i zależą od wybranego trybu jazdy – np. w Sport i Sport+ większa porcja siły napędowej trafia na koła tylne.

Do wyboru są dwie wersje auta, o następujących parametrach:

  • podstawowa: maksymalna moc 658 KM, maksymalny moment obrotowy 950 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 3,8 s, prędkość maksymalna 220 km/h
  • z opcjonalnym pakietem AMG Dynamic Plus: maksymalna moc 761 KM, maksymalny moment obrotowy 1020 Nm (obie wartości w trybie Race Start z funkcją boost), przyspieszenie 0-100 km/h 3,4 s, prędkość maksymalna 250 km/h

Osiągi robią jeszcze większe wrażenie, gdy weźmie się pod uwagę fakt, że EQS 53 4MATIC+ jest samochodem ogromnym (długość 5,2 metra) i bardzo ciężkim (2655 kg).

EQS ma bardzo duże akumulatory – ich użyteczna pojemność wynosi aż 107,8 kWh. Maksymalna moc, z jaką można je ładować, wynosi 200 kW (by odzyskać energię wystarczającą do pokonania 300 km potrzeba tylko 19 minut). Mercedes podaje, że zasięg samochodu wynosi od 526 do 580 km.

Dzięki specjalnym głośnikom i generatorom dźwięku AMG EQS 53 ma zapewniać wrażenia godne samochodu z logiem AMG. Dostępne są dwa tryby – autentyczny oraz sportowy, które można dostosować do indywidualnych preferencji.

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+: układ jezdny

Zawieszenie opiera się na konstrukcji wielowahaczowej z przodu i z tyłu. Poddano je jednak modyfikacji w porównaniu z innymi wersjami EQS-a. Przekonstruowano belkę tylnej osi, nowe są także rama pomocnicza i mocowania silnika, stabilizatory, zwrotnice oraz wahacze (stosowane wcześniej w innych modelach AMG). EQS 53 4MATIC+ ma seryjnie pneumatyczne zawieszenie AMG RIDE CONTROL+ z adaptacyjną siłą tłumienia. Standardem jest także układ skrętnej tylnej osi. Do 60 km/h tylne koła skręcają się przeciwnie do przednich, co m.in. poprawia zwrotność, a powyżej 60 km/h w tę samą stronę (zwiększa się stabilność).

Kierowca EQS 53 ma do dyspozycji pięć trybów jazdy (Slippery, czyli ślisko, Comfort, Sport, Sport+ oraz Individual), które wpływają m.in. na pracę napędu, układu kierowniczego i zawieszenia.

Standardowo układ hamulcowy ma kompozytowe tarcze (415 x 33 mm z przodu, 378 x 22 mm z tyłu; zaciski są 6- i jednotłoczkowe). Za dopłatą oferowane są tarcze ceramiczno-kompozytowe.

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ przód
EQS 53 ma zderzak stylizowany typowo dla aut AMG.
Mercedes
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ bok
EQS AMG ma także inne osłony progów.
Mercedes
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Z tyłu zmieniono zderzak i dodano niewielki spoiler na pokrywie bagażnika.
Mercedes
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ przód
Akumulatory EQS-a można ładować z mocą do 200 kW.
Mercedes
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ tył
Tylne koła skręcają się maksymalnie o 9 stopni.
Mercedes
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ koło
Obręcze mogą być 21- lub 22 calowe.
Mercedes
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ deska
Ogromy ekran MBUX Hyperscreen jest seryjny.
Mercedes
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ fotele
Seryjne sportowe fotele mogą być obszyte skórą syntetyczną i mikrofibrą lub – opcjonalnie – skórą nappa.
Mercedes

Czytaj także