Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
wydział komunikacji stanowisko rejestracji pojazdu

Pojazdy powinny być rejestrowane na dotychczasowych zasadach

Zamieszanie z rejestracją aut spoza Unii Europejskiej. Czy jest rozwiązanie?

fot. archiwum/Motor

Pojazdy powinny być rejestrowane na dotychczasowych zasadach

Zamieszanie z rejestracją aut spoza Unii Europejskiej. Czy jest rozwiązanie?

Od kilkunastu dni osoby próbujące dokonać rejestracji pojazdu sprowadzonego z USA w niektórych wydziałach komunikacji spotykają się z odmowami rejestracji. Czy te decyzje mają umocowanie w prawie? Co na to Ministerstwo Infrastruktury? I co w tym całym zamieszaniu robią… ciągniki z Białorusi?

Pojazdy podlegają różnym regulacjom technicznym i prawnym. W przypadku nowo rejestrowanych na terenie Unii Europejskiej samochodów potwierdzeniem spełnienia obu kwestii jest świadectwo zgodności oraz przynależny mu numer europejskiej homologacji pojazdu. Nie mają go samochody oferowane na innych rynkach, w tym USA. I to właśnie stało się początkiem problemów, jakie w wybranych wydziałach komunikacji w Polsce zaskoczyły kierowców próbujących zarejestrować samochody sprowadzone spoza Unii Europejskiej.

Urzędnicy, z którymi rozmawialiśmy, powoływali się na zmiany w prawie lub/i brak niezbędnych dokumentów do zarejestrowania pojazdu czy problem z wykonaniem badania technicznego w sposób spełniający wymogi zmienionego prawa.

Co na to Ministerstwo Infrastruktury? 

Z prośbą o wyjaśnienie sprawy – potencjalnie dotyczącej dziesiątek tysięcy osób rocznie, bo tyle pojazdów sprowadzamy spoza UE - zwróciliśmy się do Ministerstwa Infrastruktury. Dowiedzieliśmy, się, że przepisy regulujące zasady rejestracji pojazdów nie uległy zmianie. Jednocześnie MI zastrzegło, że nie sprawuje nadzoru nad starostami, a rejestracja pojazdów to zadanie właściwego miejscowo starosty, który wykonuje je w imieniu własnym, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. 

Skąd całe zamieszanie? Z interpretacji wyroku NSA w sprawie sprowadzanych z Białorusi ciągników rolniczych oraz nowelizacji dotyczącej wypełniania rubryki K w dowodzie rejestracyjnym, gdzie znajduje się miejsce na numer świadectwa homologacji (dodajmy, że znajdowało się tam "od zawsze", ale dotychczas nierzadko pozostawało niewypełnione, także w przypadku rejestracji pojazdów sprowadzanych z krajów Unii).

Jak podkreśla MI, NSA w uzasadnieniu wyroku nie odniósł się do przypadku dokumentów wymaganych do rejestracji pojazdu innego niż ciągnik rolniczy.

Z kolei zmiana ujęta w rozporządzeniu zmieniającym Rozporządzenie w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach, które zostało opublikowane 31 grudnia 2024 r., dotycząca wypełniania rubryki przy kodzie K dowodu rejestracyjnego, nie ma związku z ww. wyrokiem NSA ani też z kierowanymi do MI wystąpieniami dotyczącymi wątpliwości, co do obowiązku uzyskania przez właściciela pojazdu sprowadzonego z państwa niebędącego państwem członkowskim UE dokumentu homologacyjnego. W znowelizowanym przepisie wykazano jedynie nowe dokumenty homologacyjne, które stanowią podstawę dla wypełnienia rubryki K (numer świadectwa homologacji typu pojazdu).

Intencje były dobre…

Ministerstwo Infrastruktury wyjaśnia, że celem zmiany miała być pomoc organom w prawidłowym wypełnieniu dowodu rejestracyjnego, a nie wprowadzenie obowiązku przedkładania określonych dokumentów wraz z wnioskiem o rejestrację pojazdu.

Oznacza to, że w przypadku, gdy przedłożony do rejestracji pojazdu dowód rejestracyjny nie zawiera kodu K albo zawiera kod K, ale nie ma w nim wpisanego numeru świadectwa homologacji, nie ma obowiązku wpisania tego numeru – bez względu na kraj pochodzenia używanego pojazdu.



Przy rejestracji używanych pojazdów innych niż ciągniki rolnicze sprowadzonych z państw niebędących członkiem UE, może być stosowana procedura poddania pojazdu okresowemu badaniu technicznemu przed pierwszą rejestracją w RP, która ma na celu weryfikację, czy pojazd spełnia obowiązujące i ustanowione przez RP warunki techniczne określone dla danego rodzaju pojazdu, a zaświadczenie z takiego badania – oczywiście pozytywne – jest jednym z dokumentów stanowiących podstawę do rejestracji ww. pojazdów.

Jest szansa, że będzie lepiej

W Ministerstwie Infrastruktury finalizowane są prace nad przygotowaniem zmiany do ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, której celem jest m.in. stworzenie nowej procedury dopuszczania do ruchu w RP pojazdów z krajów trzecich i rozstrzygnięcie kwestii możliwych różnych interpretacji przepisów prawa w tym zakresie.

Czytaj także