Na polskich drogach przybywa kierowców z zagranicy. A to siłą rzeczy przekłada się na liczbę zdarzeń drogowych z ich udziałem. Przyglądamy się dokładnie policyjnym statystkom i wyciągamy z nich wnioski.
Główny Urząd Statystyczny w lipcu br. roku podał, że na koniec stycznia 2024 r. w Polsce pracowało 999,8 tys. cudzoziemców pochodzących z ponad 150 państw. Ich udział w ogólnej liczbie osób wykonujących pracę osiągnął poziom 6,5%.
Nie daje to jednak pełnego obrazu sytuacji. Nie można przecież zakładać, że każdy przyjezdny pracuje w Polsce lub robi to w legalny sposób. Warsaw Enterprise Institute w raporcie „Migracje: niewykorzystana (na razie) szansa Polski” z września 2023 r. podał, że łączną liczbę imigrantów w Polsce można szacować na około 3,5-4 mln. Dodaje przy tym, że 60-75% z nich stanowią Ukraińcy.
Powyższe liczby stają się istotne przy próbach przeanalizowania liczby zdarzeń drogowych spowodowanych przez obcokrajowców. Z podsumowania wyników Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 31 marca 2021 r. wynika, że w Polsce rezydowało wówczas 37 019 327 osób. Nawet jeżeli z dużym marginesem błędu przyjmiemy, że odsetek imigrantów w Polsce zbliża się do 10%, to będziemy mogli łatwiej zrozumieć, dlaczego do takiego właśnie poziomu rośnie liczba zdarzeń z udziałem obcokrajowców. Oczywiście nie każdy przyjezdny jest kierowcą, ale to samo można powiedzieć także o osobach z polskim obywatelstwem.
Policja podała, że w 2023 roku cudzoziemcy uczestniczyli w 37 340 kolizjach drogowych oraz w 2186 wypadkach, w których zginęło 280 osób (w tym 124 cudzoziemców), a 3410 (w tym 1453 cudzoziemców) zostało rannych. W raporcie doprecyzowano też, że zagraniczni kierujący pojazdami uczestniczyli w 36 916 kolizjach oraz w 1749 wypadkach, w których zginęło 185 osób, a 2248 zostało rannych. Cudzoziemcy za kierownicą byli sprawcami 27 072 kolizji oraz 1171 wypadków, w których zginęło 112 osób, a 1492 zostały ranne.
Czynnikiem, który powinien szczególnie martwić, jest wysoki poziom sprawstwa zdarzeń drogowych przez obcokrajowców – w ubiegłym roku byli oni sprawcami blisko 67% wypadków, w których uczestniczyli oraz blisko 73% zgłoszonych policji kolizji. Niestety sytuacja nie ulega poprawie na przestrzeni lat. Dla zobrazowania sytuacji wystarczy podać, że w raporcie podsumowującym zdarzenia drogowe w 2015 r. policja informuje, że kierowcy z obcych krajów uczestniczyli w 8405 kolizjach oraz 411 wypadkach. Współczynniki sprawstwa wynosiły, odpowiednio, 68% i 69%.
Zmianie ulega także typ zdarzeń. W policyjnych statystykach wyraźnie widać, że przybywa spowodowanych przez obcokrajowców wypadków z udziałem pieszych, typowych raczej dla ruchu miejskiego niż dla tego na trasach. W 2023 r. było ich aż 150, podczas gdy w 2006 r. z powodu nieudzielenia pierwszeństwa pieszemu doszło do zaledwie 15 wypadków z winy obcokrajowców. Policja raportowała wówczas, że najwięcej z ogólnej liczby wypadków spowodowali obywatele Niemiec (44,4%), Ukrainy (36,6%) i Litwy (31,1%), a stan rzeczy próbowano tłumaczyć tranzytowym położeniem Polski, szczególnie z linii wschód-zachód.
Odkąd w miastach przybyło obcokrajowców świadczących odpłatny przewóz osób, policja dość regularnie raportuje przypadki zatrzymania osób legitymujących się fałszywymi dokumentami. Dlatego dobrym pomysłem wydaje się ostatnia zmiana w prawie – od 17 czerwca 2024 r. kierowca, który realizuje usługi przewozu osób na wezwanie z aplikacji, musi posiadać polskie prawo jazdy.
Kolejnym sitem selekcji mogłoby być egzekwowanie przepisu, że każda osoba, która ma prawo jazdy wydane za granicą, a mieszka w Polsce przynajmniej od 185 dni, musi wymienić je na polskie prawo jazdy. Polskie wydziały komunikacji miałyby dodatkową okazję do wykrycia fałszywych dokumentów.
Na przestrzeni lat nie tylko wyraźnie wzrosła liczba kolizji z winy obcokrajowców, ale także ich udział w całkowitej liczbie zdarzeń tego typu.
W 2012 r. obcokrajowcy spowodowali 5717 kolizji. W ubiegłym roku były to już 27 072 zdarzenia, w których ucierpiało mienie, a nie ludzie. Warto zwrócić uwagę na dynamiczny wzrost liczby sprawców kolizji z Uzbekistanu, Azerbejdżanu czy Tadżykistanu. Przyjezdni z tak dalekich krajów najwyraźniej niezbyt dobrze odnajdują się w naszych realiach drogowych.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
UKRAINA | 8881 | 10 112 | 8195 | 9733 | 12 811 | 12 815 |
BIAŁORUŚ | 1619 | 1867 | 1451 | 1976 | 1931 | 1973 |
GRUZJA | 189 | 643 | 727 | 1618 | 2471 | 1888 |
NIEMCY | 1447 | 1458 | 869 | 884 | 1087 | 1123 |
UZBEKISTAN | 77 | 127 | 221 | 386 | 585 | 731 |
CZECHY | 507 | 541 | 362 | 352 | 571 | 640 |
TURCJA | 208 | 210 | 200 | 290 | 427 | 588 |
ROSJA | 473 | 435 | 268 | 318 | 290 | 196 |
LITWA | 785 | 695 | 459 | 454 | 528 | 493 |
AZERBEJDŻAN | 53 | 123 | 102 | 164 | 278 | 358 |
TADŻYKISTAN | 61 | 112 | 88 | 135 | 246 | 333 |
MOŁDAWIA | 129 | 162 | 212 | 235 | 325 | 321 |
RUMUNIA | 326 | 320 | 259 | 333 | 323 | 295 |
SŁOWACJA | 393 | 340 | 223 | 252 | 294 | 276 |
INDIE | 143 | 183 | 138 | 149 | 166 | 261 |
BUŁGARIA | 217 | 210 | 161 | 220 | 168 | 164 |
W myśl prawa wypadek to typ zdarzenia drogowego, w którym są zabici lub ranni, przy czym uszczerbek na zdrowiu musi trwać powyżej 7 dni. Ogólna liczba wypadków systematycznie spada, aczkolwiek rośnie liczba wypadków powodowanych przez obcokrajowców.
W 2012 r. z winy obcokrajowców doszło do 305 wypadków. Ubiegły rok zamknął się liczbą 1171. Martwi nie tylko znaczący przyrost, ale też dynamicznie postępujący udział przyjezdnych sprawców w ogólnej liczbie zdarzeń. Przykłady dość stabilnej i niskiej liczby wypadków z udziałem Niemców i Czechów wskazują, że można jeździć bezpiecznie.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
UKRAINA | 428 | 409 | 337 | 386 | 635 | 649 |
BIAŁORUŚ | 32 | 39 | 30 | 42 | 72 | 73 |
GRUZJA | 4 | 18 | 35 | 55 | 114 | 105 |
NIEMCY | 62 | 40 | 24 | 14 | 34 | 37 |
UZBEKISTAN | 0 | 4 | 3 | 8 | 16 | 20 |
CZECHY | 12 | 16 | 11 | 13 | 15 | 14 |
TURCJA | 4 | 2 | 5 | 3 | 9 | 17 |
ROSJA | 29 | 20 | 4 | 8 | 15 | 10 |
LITWA | 22 | 16 | 18 | 15 | 21 | 15 |
AZERBEJDŻAN | 1 | 1 | 2 | 5 | 14 | 20 |
TADŻYKISTAN | 0 | 1 | 1 | 4 | 5 | 5 |
MOŁDAWIA | 12 | 15 | 15 | 9 | 19 | 14 |
RUMUNIA | 13 | 7 | 2 | 10 | 9 | 11 |
SŁOWACJA | 9 | 11 | 8 | 7 | 7 | 17 |
INDIE | 2 | 7 | 4 | 5 | 9 | 9 |
BUŁGARIA | 13 | 10 | 7 | 5 | 9 | 8 |
Wyraźnie widać, że trend w liczbie osób tracących życie w wypadkach jest spadkowy. Wciąż nie mamy jednak powodów do dumy. Na polskich drogach każdego roku śmierć ponosi ok. 2000 osób, co stawia nasz kraj na odległych pozycjach w unijnych statystykach poświęconych bezpieczeństwu w ruchu drogowym.
Wypadki spowodowane przez obcokrajowców w 2012 r. pochłonęły życie 59 osób. W ubiegłym roku było to aż 112 śmierci. W jeszcze większym stopniu wzrósł udział sprawców tragicznych wypadków w ich ogólnej liczbie. W ostatnich latach zauważalnie wzrosła liczba tragicznych zdarzeń, do których przyczynili się m.in. obywatele Gruzji.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
UKRAINA | 69 | 43 | 48 | 61 | 68 | 66 |
BIAŁORUŚ | 5 | 6 | 5 | 5 | 7 | 6 |
GRUZJA | 0 | 2 | 4 | 11 | 10 | 7 |
NIEMCY | 6 | 7 | 4 | 0 | 3 | 5 |
UZBEKISTAN | 0 | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 |
CZECHY | 2 | 1 | 3 | 1 | 0 | 3 |
TURCJA | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
ROSJA | 3 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 |
LITWA | 2 | 3 | 4 | 2 | 4 | 1 |
AZERBEJDŻAN | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
TADŻYKISTAN | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
MOŁDAWIA | 3 | 1 | 6 | 5 | 4 | 1 |
RUMUNIA | 2 | 2 | 0 | 3 | 2 | 3 |
SŁOWACJA | 1 | 0 | 2 | 1 | 1 | 2 |
INDIE | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 1 |
BUŁGARIA | 2 | 2 | 0 | 2 | 1 | 0 |
Status rannego w wypadku ma osoba, której zdrowie w wyniku tego zdarzenia ucierpiało na ponad 7 dni. Cieszy, że ogólny trend okazuje się spadkowy. Niestety znacząco rośnie liczba rannych w wypadkach powodowanych przez cudzoziemców.
W 2012 r. cudzoziemcy spowodowali wypadki, w których 445 osób odniosło rany. W 2023 r. takich osób było już 1492. W statystykach z ostatnich sześciu lat daje się zauważyć bardzo szybki wzrost liczby rannych w wypadkach powodowanych nie tylko przez Ukraińców i Białorusinów, ale i przez Gruzinów, czy – na mniejszą skalę – obywateli Azerbejdżanu.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
UKRAINA | 641 | 542 | 412 | 528 | 762 | 802 |
BIAŁORUŚ | 41 | 44 | 35 | 53 | 82 | 91 |
GRUZJA | 11 | 23 | 44 | 65 | 147 | 137 |
NIEMCY | 81 | 55 | 25 | 15 | 40 | 59 |
UZBEKISTAN | 0 | 5 | 4 | 8 | 18 | 32 |
CZECHY | 24 | 28 | 14 | 14 | 21 | 13 |
TURCJA | 5 | 3 | 5 | 5 | 8 | 22 |
ROSJA | 34 | 30 | 4 | 8 | 18 | 8 |
LITWA | 25 | 16 | 27 | 14 | 37 | 23 |
AZERBEJDŻAN | 2 | 3 | 2 | 7 | 17 | 27 |
TADŻYKISTAN | 0 | 1 | 1 | 3 | 7 | 6 |
MOŁDAWIA | 17 | 24 | 17 | 9 | 40 | 19 |
RUMUNIA | 18 | 7 | 4 | 16 | 11 | 14 |
SŁOWACJA | 9 | 13 | 7 | 8 | 8 | 28 |
INDIE | 2 | 13 | 3 | 5 | 16 | 11 |
BUŁGARIA | 24 | 12 | 11 | 5 | 13 | 15 |
Najwięcej wypadków powodowanych przez obcokrajowców wynika z lekceważenia lub nieznajomości przepisów. Warto zwrócić uwagę na potężny wzrost zdarzeń z udziałem pieszych – typowych dla wielu krajów Wschodu, gdzie pieszy jest nisko w drogowej hierarchii.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 86 | 66 | 52 | 67 | 99 | 171 | 208 | 208 | 180 | 229 | 319 | 313 |
Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu | 69 | 54 | 47 | 60 | 54 | 119 | 155 | 155 | 151 | 155 | 238 | 252 |
Nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego | 26 | 16 | 20 | 33 | 21 | 51 | 64 | 64 | 61 | 57 | 132 | 150 |
Niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami | 31 | 35 | 41 | 24 | 51 | 78 | 83 | 83 | 47 | 62 | 98 | 98 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie | 25 | 22 | 15 | 22 | 22 | 24 | 24 | 24 | 21 | 34 | 51 | b.d. |
Zmęczenie, zaśnięcie | 14 | 20 | 20 | 18 | 36 | 32 | 30 | 30 | 16 | 31 | b.d. | b.d. |
Piesi przybysze z zagranicy także przyczyniają się do zdarzeń drogowych. Oczywiście jako niechronieni uczestnicy ruchu automatycznie znajdują się w trudnym położeniu – sprawca kolizji czy wypadku bardzo często jest osobą poszkodowaną.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Cudzoziemcy – piesi sprawcy wypadków | 62 | 48 | 74 | 36 | 43 | 78 | 71 |
Cudzoziemcy – piesi sprawcy kolizji | 72 | 90 | 85 | 36 | 58 | 96 | 106 |
Liczba zabitych | 8 | 9 | 13 | 3 | 7 | 15 | 11 |
Liczba rannych | 55 | 41 | 61 | 33 | 38 | 67 | 65 |
Liczba obcokrajowców w Polsce rośnie, więc niestety siłą rzeczy liczba zdarzeń z ich udziałem także będzie rosła – reguł statystyki oszukać nie sposób. Pozostaje mieć nadzieję, że rosnąca kultura jazdy przyjezdnych oraz metody działania policji i innych służb będą w stanie zatrzymać, a najlepiej przełamać trend wzrostowy w zakresie liczby kolizji, wypadków, zabitych i rannych w zdarzeniach powodowanych przez obcokrajowców.