Kończące się lato daje – poparty danymi – obraz tego, jakie rodzinne samochody cieszą się największym zainteresowaniem na polskim rynku wtórnym. Przedstawiamy najpopularniejsze używane rodzinne kombi, SUV-y, minivany oraz vany.
Lato (a także nadejście zimy) to tradycyjnie czas, w którym wzrasta w Polsce zainteresowanie większymi używanymi samochodami. Wyjazd z rodziną lub znajomymi, transport sprzętu sportowego, a może wypad w nieznane z perspektywą spania w aucie? W tych wszystkich rolach świetnie sprawdzają się właśnie większe, bardziej pojemne samochody.
Polski oddział sieci sprzedaży używanych pojazdów AAA Auto raportuje, że tego lata aż 52% klientów decydowało się na zakup większego i bardziej praktycznego pojazdu – auta z nadwoziem kombi, SUV-a, minivana czy jeszcze większego, wielomiejscowego vana. Widać przy tym wyraźnie rosnącą (nie tylko w tej kategorii) popularność SUV-ów – stanowiły one aż jedną czwartą ogólnej sprzedaży sieci.
Z danych AAA Auto wynika, że 15,1% ze sprzedanych w tej sieci większych samochodów ma napęd na cztery koła, a 34,6% – automatyczną skrzynię biegów. Prawie połowa samochodów rodzinnych napędzana jest benzyną (48,2%), a 39,4% olejem napędowym.
Topnieje za to zainteresowanie oszczędnymi i relatywnie tanimi hatchbackami. W 2019 r. stanowiły 45% całej sprzedaży, a w tym roku jest to tylko 35%. Na drugim miejscu są wspomniane już SUV-y (25%), a na trzecim – auta z nadwoziami kombi (19%).
Najpopularniejsze modele w poszczególnych kategoriach prezentujemy poniżej.
Wśród większych aut rośnie także udział modeli z silnikiem elektrycznym, ale oferta w tej kategorii jest wciąż ograniczona. Na jej tle wyróżnia się jednak Skoda Enyaq – która dzięki swoim rozmiarom zyskuje coraz większe zainteresowanie.
Niegasnący przebój rynku wtórnego – Astra jest łatwo dostępna, niedroga w zakupie i utrzymaniu, funkcjonalna, wygodna, a do tego wciąż nie wygląda archaicznie.
Kolejna ikona rynku używanych aut w Polsce. Passat nie jest idealny, ale korzystna relacja ceny do walorów praktycznych czy kosztów utrzymania przekłada się za zainteresowanie.
Rywal Passata, który kusi przestronnym wnętrzem, wysokim komfortem jazdy, udanymi dieslami oraz rozsądnymi kosztami utrzymania. Wiele aut pochodzi z flot.
Atrakcyjny design, dobry stan wielu używanych egzemplarzy (długa gwarancja zachęcała do serwisowania w ASO), a do tego sporo pochodzi z prywatnych rąk.
Model, który zapoczątkował modę na „miejskie terenówki”, pozostaje mocnym graczem na rynku wtórnym. Qashqai uchodzi za auto trwałe, co ogranicza spadek wartości.
Duster świetnie sprzedaje się jako nowe auto, ale jest też bardzo poszukiwany na rynku wtórnym – pod względem relacji ceny do wieku i funkcjonalności Dacia nie ma konkurentów.
Znaczna podaż, rozsądne koszty zakupu i utrzymania oraz bardzo funkcjonalne wnętrze z dopracowanym systemem składania foteli to główne atuty używanej Zafiry.
Wyróżnikiem drugiej generacji Merivy są otwierane „pod wiatr” tylne drzwi – zapewniają bardzo dobry dostęp do tyłu kabiny, co ułatwia np. przypinanie dzieci do fotelików.
Przestronny Mercedes klasy B nie jest szczególnie wyszukanym autem, co zwiększa szansę na okazyjny zakup. Można trafić na niezbyt zużyty samochód od osoby prywatnej.
Typowo osobowe wersje mają w nazwie dopisek Traveller. W 2016 r. dokonała się zmiana generacji modelu – nowsza wyposażeniem nie odstaje od wielu aut koncernu PSA.
Legenda w klasie vanów. Multivan to bardzo dobrze wykończona pochodna Transportera z wygodnymi fotelami, które można ustawiać na wiele sposobów, a także rozkładać.
Vany Renault są bardzo mocnymi graczami w swoim segmencie. Mimo niezbyt wygórowanych cen przekonują trwałością i funkcjonalnością. A do tego są dosyć tanie w serwisowaniu.