Najlepsze auto dla początkującego kierowcy? Przedstawiamy 10 propozycji w rozsądnych cenach, łatwych w obsłudze i prowadzeniu. Właśnie te modele zdaniem Brytyjczyków doskonale nadają się na pierwszy samochód.
Wybór pierwszego samochodu po zdaniu egzaminu na prawo jazdy nie jest łatwym zadaniem. Początkujący kierowcy, nierzadko będący jeszcze w trakcie studiów czy rozpoczynający zawodową karierę, nie zawsze dysponują pokaźnym budżetem.
Kolejnym czynnikiem, który może utrudnić im zakup, jest brak orientacji w rynku wtórnym. Z tego powodu dobrze jest, gdy auto jest po prostu w miarę świeże i niezbyt wyeksploatowane. Zwykle im starszy pojazd, tym więcej czyha w nim „niespodzianek”, a ekonomiczne uzasadnienie najczęściej ma ich własnoręczne usuwanie. Zlecając warsztatowi obsługę taniego w zakupie pojazdu, można szybko podwoić faktyczną cenę jego zakupu.
Początkujący kierowca może też zostać przytłoczony zarówno różnorodnością modeli, jak i rekomendacjami rodziny czy znajomych w zakresie doboru pierwszego samochodu. A oczekiwania osoby zaczynającej swoją przygodę z motoryzacją zwykle są dość konkretne – chce ona wejść w posiadanie samochodu, który można kupić i utrzymać w rozsądnym budżecie. Auto powinno też być przyjazne w eksploatacji i nie wyglądać archaicznie czy nazbyt nudno.
O stworzenie listy modeli najlepiej nadających się na pierwsze auto pokusiła się brytyjska firma AA (nasze, przygotowane w nieco inny sposób, redakcyjne zestawienie znajdziesz TUTAJ). Sugeruje ona, by w miarę możliwości kupowany samochód miał na wyposażeniu systemy ABS i ESP, które mogą znacząco zmniejszyć ryzyko kolizji i wypadku lub przynajmniej ograniczyć skutki zdarzeń drogowych. Warto też rzucić okiem na wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP, mając w pamięci, że na przestrzeni lat kryteria ewoluowały.
Ciekawy wygląd, przestronne wnętrze, modny styl SUV-a oraz realna dzielność terenowa. A do tego prosta budowa, trwałość i łatwość napraw.
Modny styl retro, szerokie możliwości personalizacji, dobre prowadzenie, niezłe osiągi, solidna konstrukcja oraz łatwość napraw.
Ponadprzeciętne właściwości jezdne, wciąż aktualna stylizacja nadwozia i wnętrza oraz niskie koszty zakupu, a także utrzymania.
Stylowa i bardzo przyjemna w prowadzeniu propozycja dla kierowców chcących głębiej sięgnąć do kieszeni przy zakupie i serwisowaniu auta.
W czwartej odsłonie Micry zerwano z nudną stylizacją. W parze z designem idą niezłe wyposażenie, przestronność i komfort.
Przebój dostępny w trudnej do zliczenia liczbie wersji wyposażeniowych i silnikowych. Niezłe prowadzenie, niskie koszty zakupu i utrzymania.
Wraz z czwartą odsłoną Clio zyskało na wyglądzie nadwozia i wnętrza, ale pozostało niezbyt drogie w zakupie i utrzymaniu.
Bliźniak VW Up!-a i Seata Mii. Wszystkie modele są przestronne, funkcjonalne, zwinne w prowadzeniu, oszczędne i wystarczająco dynamiczne.
Miejska Toyota nie jest tania w zakupie, ale broni się niską utratą wartości oraz wysoką niezawodnością. Wersja hybrydowa jest ekonomiczna.
W kwestii komfortu, wykończenia czy designu to jeden z najlepszych modeli w segmencie. Nazywanie Polo „mini Golfem” nie jest przesadzone.