Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używane Hyundai Tucson i Volkswagen Tiguan

Używane Hyundai Tucson i Volkswagen Tiguan: porównujemy przebojowe kompaktowe SUV-y. Który wybrać?

Używane Hyundai Tucson i Volkswagen Tiguan: porównujemy przebojowe kompaktowe SUV-y. Który wybrać?

Obydwa są wygodne, pakowne, mogą być oszczędne, ale nie brak im też nowoczesnych rozwiązań zarówno z zakresu techniki, jak i wyposażenia podnoszącego przyjemność i komfort. Czy lepiej zdecydować się na powszechnie chwalonego Tiguana, czy wybrać Tucsona – ciekawą alternatywę z Korei?

Hyundai Tucson (2015-2021)

Uzywany Hyundai Tucson_bok

  • Ceny: 45-135 tys. zł
  • Silniki benzynowe: 1.6 (132-177 KM) 
  • Silniki Diesla: 1.6-2.0 (116-185 KM)

    Trzecia generacja Tucsona zadebiutowała w 2015 r. W Polsce zyskała ogromną popularność, stając się jednym z najchętniej wybieranych SUV-ów. W przeciwieństwie do Volkswagena wciąż oferuje wolnossący, niedrogi w utrzymaniu silnik benzynowy.

Volkswagen Tiguan (2016-2024)

Uzywany VW Tiguan_bok

  • Ceny: 48-250 tys. zł
  • Silniki benzynowe: 1.4-2.0 (125-320 KM) 
  • Silniki Diesla: 1.6-2.0 (115-240 KM)

    Drugie wcielenie Tiguana zadebiutowało z początkiem 2016 roku. W stosunku do poprzednika auto urosło w niemal każdym kierunku, a jednocześnie stało się lżejsze. Pod maskę trafiły już mało awaryjne, ale nowoczesne i drogie w utrzymaniu silniki. 

Volkswagen i Hyundai: pojedynek na SUV-y

Przez długie lata Volkswagen był na wielu europejskich rynkach wzorem do naśladowania, a kilka jego najpopularniejszych modeli stawiano za synonim jakości montażu, użytych materiałów czy ergonomii. To często przekładało się na sprzedaż, także na polskim rynku. Trudno bowiem, patrząc na nasz motoryzacyjny pejzaż, nie zauważyć, że niemiecka marka wciąż trzyma się u nas mocno.

Ale sukces nie trwa wiecznie – choć w Niemczech Volkswagen nadal ma niezachwianą pozycję, to nad Wisłą jest już mocno zagrożony konkurencją ze wschodu. Komu w tym momencie na ustach maluje się uśmiech politowania, niech spojrzy na twarde dane. W zeszłym roku z salonów Hyundaia wyjechało w Polsce ponad dwukrotnie więcej Tucsonów (10 699 szt.), niż Volkswagen wydał swoim klientom Tiguanów (5190 szt.). Dodatkowo atutem dalekowschodnich producentów jest preferowanie ich przez klientów indywidualnych, zaś przedstawiciele niemieckiej marki muszą w dużo większym stopniu uśmiechać się do firm i tak konfigurować swoje auta, by ładnie prezentowały się w... tabelkach Excela.

Hyundai Tucson: funkcjonalność

Poprzednia generacja, sprzedawana w Europie pod nazwą ix35, nie była w pełni dojrzałą konstrukcją. Na tle konkurencji można było mieć zastrzeżenia do układu kierowniczego czy jakości materiałów. 

Wszystko zmieniło się w 2015 r., kiedy Hyundai pokazał nową generację kompaktowego crossovera, ponownie nazwaną Tucson. Auto zaprojektowano w Niemczech, wykorzystując zupełnie nową platformę, zaś produkcją zajęła się fabryka w czeskich Nosovicach.

Od strony własności jezdnych czy wyposażenia nowy model okazał się w pełni konkurencyjny, kabina przestronna, a bagażnik wystarczający nawet dla czworga pasażerów.

Hyundai Tucson: napęd

Pod maskę trafiły znane z innych modeli koncernu silniki. Podstawowy „benzyniak” 1.6 GDI to jednostka wolnossąca, w większości bezproblemowa i trwała, którą możemy polecić jako opcję obniżającą przyszłe nakłady na serwis. 

Pozostałe silniki wyposażone są w turbo, co może podnieść koszt użytkowania. Mimo to warto rozważyć mocniejszą odmianę 1.6 T-GDI, oferującą już bardzo przyzwoite osiągi i zestawianą z napędem 4WD. Diesle też są godne polecenia, choć należy mieć na względzie, że przy większych przebiegach ich podzespoły mogą już wymagać wymiany lub regeneracji. To samo dotyczy dwusprzęgłowych skrzyń DCT.

Volkswagen Tiguan: funkcjonalność

Tiguan II urósł względem poprzednika na długość i szerokość, oferując także większy rozstaw osi. Udało się to przy jednoczesnym obniżeniu masy własnej o ok. 70 kg. Miejsca w kabinie przybyło, choć z tyłu spodziewalibyśmy się go nieco więcej. Z pomocą przychodzi przesuwana kanapa, która „powiększa” kabinę kosztem i tak sporego bagażnika.

Własności jezdne są bardzo dobre, jedyne zastrzeżenia można mieć do zawieszenia typowego dla aut koncernu VW, mającego tendencję do dość szorstkiej (także akustycznie) pracy na nierównościach.

Volkswagen Tiguan: napęd

Od strony silnikowej Tiguan jest nowoczesny i względnie bezproblemowy. Wszystkie jednostki mają doładowanie, a podstawowa benzynowa 1.5 TSI od 2018 r. jest wyposażana w turbinę o zmiennej geometrii łopatek VGT, filtr cząstek stałych GPF i system dezaktywacji dwóch cylindrów ACT. W przyszłości może to generować bardzo wysokie koszty serwisu, ale mimo skomplikowanej konstrukcji użytkownicy nie zgłaszają problemów podczas bieżącej eksploatacji. Jeśli zdecydujemy się na zadbane auto z nieprzesadnie dużym przebiegiem, zarówno 1.4 TSI, jak i 1.5 TSI okażą się bardzo dobrym wyborem.

Alternatywą dla kierowców poszukujących lepszych osiągów jest silnik 2.0 TSI. To oznaczenie dla wielu znawców tematu może oznaczać zapalenie się lampki ostrzegawczej, ale spieszymy uspokoić Wasze obawy. 

W 2015 r. do produkcji weszły silniki serii EA888 evo2. To już trzecia generacja tych jednostek, a celem były takie zmiany konstrukcyjne, by wyeliminować pojawiające się wcześniej duże zużycie oleju. Wybór tego silnika będzie optymalnym kompromisem pomiędzy osiągami a kosztami serwisu, bo od 2019 r. VW wprowadził do produkcji serię EA888 evo3. Ta najnowsza jak dotąd gama silników 2.0 TSI cieszy się równie dobrymi opiniami, co evo2, ale ma dodatkowo filtr GPF, skomplikowany układ doładowania czy chłodzony cieczą kolektor dolotowy zintegrowany z głowicą. Mimo tych wszystkich zmian mających na celu ograniczenie awaryjności wciąż zdarzają się pojedyncze przypadki rozciągających się przedwcześnie łańcuchów rozrządu czy zbierający się nagar w układzie dolotowym. 

Diesle Volkswagena także przeszły szereg modyfikacji, dzięki czemu obecne pod maską Tiguana II silniki nie przysparzają właścicielom nieprzespanych nocy. Mniejszy 1.6 TDI (EA288 evo) miewa problemy z filtrem sadzy, gdy jest użytkowany w warunkach miejskich. W 2.0 TDI (EA288) też zdarzają się problemy z DPF-em. Przy większych przebiegach warto zwrócić uwagę na układ wtryskowy, bo wtryskiwacze piezoelektryczne są trudne w regeneracji. W 2018 r. do produkcji trafiła wersja EA288 evo dostosowana do zaostrzonych norm emisji Euro 6.

Używane Tucson i Tiguan: pozycja rynkowa

Hyundai Tucson

  • Przebieg typowy dla rocznika 2020: 50-110 tys. km

Uzywany Hyundai Tucson_przod

Hyundai dysponuje liczbą 64 ASO w Polsce. Popularność Tucsona sprawia, że z dostępnością części nie ma żadnego problemu. Na rynku są części renomowanych europejskich producentów, jak i tanie zamienniki mniej znanych marek, choć wybór nie jest tak bogaty, jak dla VW. Wiele podzespołów Tucson dzieli z równie popularną Kią Sportage.

Giełdowe fakty

  • Silniki wysokoprężne są mniej popularne, stanowią nieco ponad 40% ofert.
  • Trzy na cztery ogłoszenia dotyczą samochodów z przednim napędem.
  • Dominują skrzynie ręczne (60%).

Ocena: 8/10

Volkswagen Tiguan

  • Przebieg typowy dla rocznika 2020: 45-120 tys. km

Uzywany VW Tiguan_przod

Volkswagen ma w Polsce 89 stacji ASO. Naprawą zajmie się niemal każdy niezależny warsztat. Dostępność części nowych, jak i używanych czy zamienników jest bardzo dobra. Wiele części zamiennych, m.in. podwozia, Tiguan dzieli z Passatem i innymi modelami marki. Warto jednak unikać najtańszych zamienników, ich jakość jest mocno dyskusyjna.

Giełdowe fakty

  • Silniki Diesla to ok. połowa ogłoszeń.
  • Aż 3/4 ofert dotyczy egzemplarzy ze skrzynią automatyczną (DSG).
  • Napęd 4Motion jest równie powszechny w modelach używanych, co przedni.

Ocena: 9/10

Używane Tucson i Tiguan: ocena wnętrza

Hyundai Tucson

Wygodne, przejrzyste i ergonomiczne miejsce kierowcy. Materiały wykończeniowe są przyzwoite, zadbano też o sporą liczbę schowków, miejsc na kubki czy kieszeni. Po liftingu zmieniono deskę rozdzielczą – wkomponowany ekran ustąpił miejsca dostawionemu w jej górnej części. Z tyłu miejsca jest wystarczająco dużo, tunel w podłodze jest niski. Widoczność w tył: przeciętna.

Ocena: 8/10

 

Uzywany Hyundai Tucson_deska

Uzywany Hyundai Tucson_fotele

Uzywany Hyundai Tucson_kanapa

Uzywany Hyundai Tucson_bagaznik
Bagażnik jest pojemny (513-1503 l), ale daleko mu do konkurenta.

Volkswagen Tiguan

Tiguan II część sterowania ma już zorganizowaną za pomocą dużego ekranu centralnego, co wymaga większej uwagi od kierowcy. Poza tym jest tak, jak powinno. Materiały są bardzo dobre, jakość wykończenia wzorowa. Liczba schowków i kieszeni wystarczająca, miejsca z tyłu jest tyle, ile akurat potrzeba, dzięki regulowanej kanapie. Widoczność do tyłu mogłaby być lepsza.

Ocena: 8/10

Uzywany VW Tiguan_deska

Uzywany VW Tiguan_fotele

Uzywany VW Tiguan_kanapa

Uzywany VW Tiguan_bagaznik
Bagażnik mieści od 520 (kanapa przesunięta w przód – 615 l) do 1655 l.

Używane Tucson i Tiguan: wyposażenie, wersje

Hyundai Tucson

Wszystkie specyfikacje otrzymały bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, w tym: przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, kontrolę trakcji i stabilizacji, kontrolę zjazdu i podjazdu czy ostrzeżenia o awaryjnym hamowaniu. Natomiast system automatycznego hamowania, monitorowanie martwego pola i ruchu poprzecznego dostępne były w pakiecie dla wersji Style.

Warto wiedzieć

  • Wersja Classic – dostępna z podstawowymi silnikami, oferowała ręczną klimatyzację, lusterka sterowane elektrycznie i podgrzewane, światła dzienne LED oraz radio z RDS i odtwarzaczem MP3.
  • Comfort – klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, wybór trybów jazdy, podgrzewana kierownica i fotele, tylne czujniki parkowania, tempomat, doświetlanie zakrętów czy relingi.
  • Style – dodatkowo ma m.in.: podgrzewaną kanapę, przednie czujniki parkowania, system utrzymania pasa ruchu, informację o ograniczeniach prędkości, światła LED, radio z nawigacją i ekranem 8''.
  • Premium – oferowała system inteligentnego parkowania, dach panoramiczny, skórzaną tapicerkę czy przednie siedzenia z pełną regulacją.

Ocena: 8/10

Uzywany Hyundai Tucson_ekran
W Tucsonie 8-calowy ekran z nawigacją dostępny był za dopłatą już w wersji Comfort.

Volkswagen Tiguan

Także VW oferował pakiet bezpieczeństwa obejmujący dla wszystkich wersji m.in.: siedem poduszek powietrznych (przednie, boczne, kurtyny, kolanowa), system stabilizacji toru jazdy (także z przyczepą), czujniki deszczu i zmierzchu czy systemy utrzymania pasa ruchu, awaryjnego hamowania i automatycznego hamowania po kolizji.

Warto wiedzieć

  • Trendline – w standardzie klimatyzacja ręczna, podgrzewane lusterka ustawiane elektrycznie, radio z 5-calowym ekranem dotykowym.
  • Comfortline – relingi, doświetlanie zakrętów, komfortowe fotele, pakiet dodatkowych szuflad i kieszeni, 3-strefowa klimatyzacja, tempomat, profile jazdy czy asystent świateł drogowych.
  • Highline wyposażano m.in. w tylne światła LED, fotele Top-Komfort, welurową tapicerkę, CD-radio z ekranem 8'', zawieszenie adaptacyjne DCC (topowe silniki), oświetlenie ambientowe.
  • Pakiety – Volkswagen oferował pakiety dodatkowe, promocyjne i stylistyczne (R-Line) dla poszczególnych specyfikacji, miał też długą listę dodatkowego wyposażenia.

Ocena: 9/10

Uzywany VW Tiguan_ekran
Bazowa wersja Tiguan ma kolorowy 5-calowy ekran dotykowy. Ten większy to opcja.

Używane Tucson i Tiguan: silniki

Hyundai Tucson

  • Benzynowy silnik 1.6 GDI (132 KM) oferuje przeciętne osiągi (0-100 km/h w 11,5 s), ale okazuje się oszczędny (pali 6,3 l na 100 km).
  • Doładowana jednostka 1.6 T-GDI (177 KM) miała napęd przedni lub na cztery koła. Osiągi były lepsze (od 0 do 100 km/h: 9,2-9,5 s), ale i spalanie większe (7,3-7,6 l/100 km).
  • Diesel 1.7 CRDi (116, 141 KM) to silnik dobrze znany z innych modeli koncernu. Przy odrobinie wprawy może być bardzo oszczędny, nietrudno osiągnąć zużycie na poziomie 4,6-4,9 l/100 km.
  • Topowy wysokoprężny silnik 2.0 CRDi początkowo oferował 136 KM mocy. W 2018 roku doczekał się wersji rozwijającej 185 KM.

Ocena: 8/10

Uzywany Hyundai Tucson_silnik benzynowy
Doładowany „benzyniak” przy szybszej jeździe potrafi sporo spalić.
Uzywany Hyundai Tucson_silnik Diesla
Diesle Hyundaia mają dobrą opinię. Są oszczędne i nie sprawiają problemów.

Volkswagen Tiguan

  • Podstawowy 1.4 TSI (125/150 KM) ma przyzwoite osiągi (0-100 km/h: 9,2-10,5 s) i nie pali dużo (6,1-5,8 l/100 km).
  • W 2018 r. 1.4 TSI ustąpił miejsca 1.5 TSI (130/150 KM). Osiągi poprawiły się, spalanie pozostało na bardzo porównywalnym poziomie.
  • Na szczycie postawiono 2.0 TSI (190, 245, 320 KM). Najmocniejsza odmiana napędzała sportowego Tiguana R.
  • Podstawowy diesel 1.6 TDI (115 KM) nie powala na kolana ani dobrymi osiągami (0-100 km/h: 11,4 s), ani niskim spalaniem (średnio 5,9 l/100 km).
  • Wysokoprężne 2.0 TDI (150-240 KM) można polecić w ciemno. Najsłabsza odmiana spala 5,2 l/100 km, zaś topowa wersja to prawdziwa rakieta.

Ocena: 9/10

Uzywany VW Tiguan_silnik benzynowy
2.0 TSI zapewniają dobrą dynamikę, ale osiągi okupione są dużym spalaniem.
Uzywany VW Tiguan_silnik Diesla
2.0 TDI jest oszczędny, a we flagowej wersji zaskakuje osiągami.

Używane Tucson i Tiguan: usterki

Hyundai Tucson

Uzywany Hyundai Tucson_przod ukos

Kompaktowy SUV Hyundaia nie należy do samochodów pozbawionych problemów, jednak większość przypadłości to niezbyt poważne usterki, które nie unieruchamiają auta. Podczas oględzin warto dokładniej sprawdzić pracę skrzyni biegów, stan amortyzatorów czy działanie wszystkich urządzeń pokładowych.

  • Zdarzają się awarie ręcznych skrzyń biegów. Warto sprawdzić je pod kątem działania i wycieków.
  • Amortyzatory potrafią cieknąć już przy małych przebiegach. Warto rozważyć dobrej jakości zamienniki.
  • Zdarzają się problemy z elektryką, np. awarie czujników czy mechanizmów sterowanych elektrycznie.

Ocena: 8/10

Volkswagen Tiguan

Uzywany VW Tiguan_przod ukos

Najstarsze auta skończyły już 8 lat. Mimo to nie wykazują tendencji do poważnych usterek. VW wyciągnął wnioski z okresu „wielkiej smuty” i dziś znów oferuje samochody, na których można polegać przez większość czasu. Sporadyczne usterki dotyczą elektroniki i osprzętu silników.

  • Najczęściej zawodzi elektronika. Czasem będzie to awaria, czasem zawiesi się np. system multimedialny.
  • Dwusprzęgłowe skrzynie DSG czasem zawodzą. Ale po ok. 200-250 tys. km i tak będą wymagać remontu.
  • W dieslach eksploatowanych na krótkich dystansach pojawiają się problemy z filtrem DPF.

Ocena: 8/10

PODSUMOWANIE

Hyundai Tucson

Uzywany Hyundai Tucson_tyl

Koreański SUV to dopracowany samochód mający nieliczne mankamenty, a na rynku wtórnym odznaczający się niewielką liczbą problemów. Jest wystarczająco wygodny, pakowny i daje spore możliwości wyboru wersji napędowej, co powinno zadowolić większość wybrednych klientów. Sprawdzi się zarówno w dalekich trasach, jak i w mieście.

  • Naszym zdaniem
    Wszystkie silniki są godne polecenia, oczywiście lepiej wybrać jednostki benzynowe do jazdy w dużych miastach, zaś poza nimi diesle wciąż mogą być sensownym wyborem.

Ocena łączna: 40/50

Volkswagen Tiguan

Uzywany VW Tiguan_tyl

Na rynku aut używanych Tiguan dorównuje popularnością swojemu rywalowi, do tego oferuje większy wybór zamienników, większą sieć serwisową oraz pełniejszą paletę silnikową. Jeśli dodamy do tego większy bagażnik i doskonałe silniki 1.4 TSI oraz nowsze 1.5 TSI, zwycięstwo w naszym zestawieniu staje się oczywiste. To jeden z najlepszych wyborów w tym segmencie.

  • Naszym zdaniem: Tiguan II nie ma silników, których należałoby unikać. Jednak szczególnie polecamy benzynowe 1.4 TSI do miasta i 2.0 TDI, jeśli potrzebujemy pokonywać autem długie trasy. Skrzynie DSG są dobrym wyborem, o ile przebieg nie jest duży.

Ocena łączna: 43/50

Czytaj także