Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Produkcja auta BMW w Rosslyn RPA

Zaskakujące miejsca produkcji popularnych modeli samochodów: od Meksyku przez Tajlandię po RPA. Sprawdź, gdzie powstają znane auta

fot. BMW

Zaskakujące miejsca produkcji popularnych modeli samochodów: od Meksyku przez Tajlandię po RPA. Sprawdź, gdzie powstają znane auta

Twojego Volkswagena, Mercedesa czy BMW wyprodukowano w Niemczech, a Toyotę w Japonii? Niekoniecznie, a wręcz – coraz rzadziej. Fabryki największych koncernów potrafią być zlokalizowane w dość zaskakujących krajach, a auta z takich miejsc są wysyłane na cały świat. Gdzie naprawdę powstają modele znanych marek? 

Rozwijająca się (albo zwijająca, to zależy od nastroju jednej osoby zamieszkującej Biały Dom w USA) wojna celna zwróciła uwagę na to, jak bardzo światowy handel jest ze sobą powiązany. Weźmy motoryzację. Jaka marka z branży motoryzacyjnej jest największym eksporterem w Stanach? Wszyscy na pewno zgadli: BMW.

To zresztą jeden z największych amerykańskich eksporterów w ogóle. SUV-y z fabryki w Spartanbugu trafiają na rynki całego świata, corocznie eksport jest wart około 10 miliardów dolarów.

Z jednego miejsca na cały świat

Produkcja samochodów od dawna stała się kosmopolitycznym biznesem. Oparcie się na zunifikowanych platformach ułatwiło produkowanie niezwykle różnych modeli w jednym zakładzie. Dosłownie na linii produkcyjnej mógł stać VW Golf, za nim Skoda Octavia, dalej Audi TT, a jeszcze dalej dajmy na to VW Tiguan. Nie korzystano z takich możliwości aż w tym stopniu, ale technicznie było to możliwe.

Było możliwe, bo fabryki samochodów stały się w zasadzie końcowymi montażowniami, do których docierają elementy zamówione u podwykonawców. A podwykonawcy mogą być w dowolnym miejscu na świecie. Stworzyła się globalna, zaplątana sieć powiązań.

Unifikacja produkcji

Z drugiej strony – okazało się, że jest w miarę łatwo wybudować fabrykę właściwie w dowolnym miejscu, przy skali inwestycji o wiele mniejszej niż jeszcze kilkanaście lat wcześniej (czyli w latach 90.). Decydowały koszty pracy, bliskość rynku zbytu, bariery celne (wracamy do dzisiejszych czasów) i plany rozwoju poszczególnych firm. Znaczek na masce w coraz mniejszym stopniu definiował kraj pochodzenia auta.

Nie będziemy daleko szukać. Chevrolet będzie pewnie wysoko w rankingu najbardziej amerykańskich marek. I pod tą marką powstawał model Aveo. Druga generacja była produkowana w naszej FSO, auta z Żerania trafiały nie tylko na rynek krajowy, ale także Unii Europejskiej. Ten sam model był produkowany/montowany też w: Inczon, Yantai, Bogocie, Quito, San Luis Pelosi, Kairze, Hanoi, Rayongu, Ust-Kamieniogorsku, Zaporożu, Asace... ogólnie pół atlasu świata jest wypełnione takimi punktami.

Produkcja samochodów: globalny biznes

A co z drogimi autami? Zakładasz, że będą pochodzić z matecznika firmy? Trudno powiedzieć. Mogą do nas przypłynąć z najdalszych zakątków świata. Czy to źle? Nie, jak wcześniej pisaliśmy, produkcja aut została w dużej mierze zunifikowana, w fabrykach rozsianych po całym świecie obowiązują te same standardy, zresztą produkcja jest w dużym stopniu zautomatyzowana, robotom jak na razie nie robi różnicy, gdzie są zamontowane (chociaż w dobie AI kto wie, co będzie). A produkty składowe i tak nawet do tych mateczników firm docierają z całego świata. 

Czy są różnice konstrukcyjne w autach na różne rynki? W pewnym sensie są, ale głównie chodzi o właściwości jezdne dopasowane do lokalnych wymagań. Struktura jest zazwyczaj taka sama. W końcu cola też smakuje inaczej w różnych krajach. Jakość i bezpieczeństwo na tym nie cierpi.

Przyjrzyjmy się kilku przykładom nieoczywistych lokalizacji, z których trafiają na rynek samochody.

Audi: San José Chiapa, Meksyk

Centrum produkcji modelu Q5

nietypowe-fabryki-audi-meksyk
fot. Audi

Audi Mexico to najnowsza fabryka należąca do Grupy Audi. Samochody tam produkowane – w szczególności model Audi Q5 i jego warianty, w tym hybrydowy Q5 TFSI e – są eksportowane na rynki na całym świecie, w tym do Europy.

Fabryka w San José Chiapa została zaprojektowana jako globalny zakład produkcyjny i od początku miała na celu zaopatrywanie wielu rynków, również europejskiego. Oznacza to, że jeśli kupisz Audi Q5 w Europie, jest duża szansa, że zostało ono wyprodukowane właśnie w Meksyku. 

  • Budowę zakładu rozpoczęto w roku 2013, inauguracja produkcji miała miejsce już 3 lata później. 
  • Audi Q5 było pierwszym modelem klasy premium produkowanym w Meksyku.
nietypowe-fabryki-audi-q5
Audi Q5 z Meksyku trafiają na rynki całego świata, także do Europy.
fot. archiwum/Motor

BMW: Debreczyn, Węgry

Zaraz rusza produkcja nowych elektryków

nietypowe-fabryki-bmw-debreczyn
fot. BMW

Zakład BMW w Debreczynie na Węgrzech to nowa, strategiczna inwestycja niemieckiego koncernu, która odgrywa kluczową rolę w transformacji firmy w kierunku elektromobilności. BMW planuje zainwestować w ten projekt przeszło 2 miliardy euro do końca 2025 roku. Nowy zakład ma stworzyć ponad 500 miejsc pracy i będzie pełnił funkcję głównego centrum produkcji pojazdów elektrycznych nowej generacji, znanych jako „Neue Klasse”. Jednym z pierwszych modeli, które zjadą z taśmy w Debreczynie, będzie elektryczny SUV określany pierwotnie jako „Neue Klasse X”, jego oficjalna już nazwa to iX3. To warte zauważenia: kolejna firma ucieka z produkcją flagowych aut z Niemiec.

  • Produkcja rusza w 2025 r. Co ciekawe, od pewnego czasu fabryka działa już wirtualnie, jako komputerowy model, na którym sprawdzane są wszystkie procesy technologiczne. Taki odpowiednik lotniczego symulatora.
nietypowe-fabryki-bmw-neue-klasse-x
W Debreczynie będą powstawać auta z nowej, elektrycznej linii BMW.
fot. BMW

BMW: Rosslyn, RPA

Długie tradycje, silny eksport

nietypowe-fabryki-bmw-rpa
fot. BMW

BMW Plant Rosslyn, fabryka zlokalizowana na obrzeżach Pretorii w Republice Południowej Afryki, to pierwszy zakład produkcyjny BMW poza Niemcami, założony w 1973 roku. Początkowo montowano tam pojazdy z zestawów CKD, a od lat 90. zakład stał się kluczowym ośrodkiem eksportowym, produkującym m.in. serię 3. 

Od 2018 roku Rosslyn specjalizuje się w produkcji modelu BMW X3, a od października 2024 roku rozpoczęto tam wytwarzanie nowej generacji X3 (G45), w tym wersji plug-in hybrid (X3 30e xDrive), która jest produkowana wyłącznie w tym zakładzie. Bardzo nowoczesnym i ekologicznym zarazem.

  • Zakład działa w systemie trzyzmianowym, produkując średnio 110 pojazdów na zmianę, z czego około 96% jest przeznaczonych na eksport do ponad 50 krajów, zatem nie tylko na rynki lokalne.
nietypowe-fabryki-bmw-x3
Wcześniej „trójki”, dziś X3. BMW z RPA trafiają na cały świat.
fot. archiwum/Motor

BMW: Spartanburg, USA

Największy eksporter aut w USA

nietypowe-fabryki-bmw-usa
fot. BMW

Zakład BMW w Spartanburgu w Karolinie Południowej jest największą fabryką BMW na świecie. Od momentu uruchomienia w 1994 roku wyprodukował ponad 7 milionów pojazdów, specjalizując się w produkcji modeli z serii X: X3, X4, X5, X6, X7 oraz XM. Obecnie zakład zatrudnia ponad 11 000 pracowników i produkuje ponad 1500 pojazdów dziennie, z czego około 60% jest eksportowanych do ponad 120 krajów, czyniąc go największym eksporterem samochodów w USA pod względem wartości. Największymi odbiorcami są Niemcy, Południowa Korea, Chiny, Kanada i Wielka Brytania.

  • BMW planuje dalszy rozwój zakładu, inwestując 1,7 miliarda dolarów w przygotowanie do produkcji pojazdów elektrycznych oraz budowę nowej fabryki akumulatorów w pobliskim Woodruff (od 2026 roku).
nietypowe-fabryki-bmw-x4
Spartanburg w USA to globalne centrum produkcji SUV-ów BMW.
fot. archiwum/Motor

Ford: Silverton, RPA

Pick-upy z Afryki

nietypowe-fabryki-ford-rpa
fot. Ford

Zakład montażowy Forda w Silverton, położony koło Pretorii w Republice Południowej Afryki, pełni strategiczną rolę w globalnej produkcji modelu Ford Ranger.

W ostatnich latach zakład przeszedł znaczącą modernizację. W 2021 roku Ford zainwestował 1,05 miliarda dolarów (około 15,8 miliarda randów) w rozbudowę i unowocześnienie fabryki oraz infrastruktury dostawców. Dzięki temu zwiększono roczną zdolność produkcyjną do 200 000 pojazdów, wprowadzono nowoczesne technologie, takie jak zautomatyzowana tłocznia, zaawansowany dział nadwozi i jedyna na świecie linia ram należąca do Forda.

  • W marcu 2025 roku zakład rozpoczął seryjną produkcję pierwszego w historii Forda Rangera Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV), który powstaje wyłącznie w Silverton na potrzeby rynków globalnych.
nietypowe-fabryki-ford-ranger-niebieski
Ranger? Pewnie z Afryki, ale może mieć też inne ciekawe pochodzenie.
fot. archiwum/Motor

Ford: Rayong, Tajlandia

Pick-upy z Tajlandii

nietypowe-fabryki-ford-tajlandia
fot. Ford

Ford Thailand Manufacturing (FTM), zakład otwarty w 2012 roku, jest w pełni własnością Forda i ma roczną zdolność produkcyjną wynoszącą 150 000 pojazdów. Początkowo specjalizował się w produkcji modeli osobowych, takich jak Fiesta, Focus i EcoSport, jednak od 2016 roku skoncentrował się na montażu pick-upów Ranger, które są eksportowane na rynki Azji, Australii, Nowej Zelandii, Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu. W 2021 roku Ford zainwestował 900 milionów dolarów w modernizację zakładów, co stanowi największą pojedynczą inwestycję firmy w Tajlandii.

  • Jest jeszcze firma AutoAlliance Thailand (AAT), będąca joint venture Forda i Mazdy. Zakład ten produkuje takie modele jak Ford Ranger, Ford Everest oraz pojazdy Mazdy, w tym BT-50 i CX-30.
nietypowe-fabryki-ford-ranger-zolty
Ranger może trafić do nas także z zakładów Forda w Tajlandii.
fot. archiwum/Motor

Mercedes: Kecskemét, Węgry

Kompakty, ale zaraz też elektryki

nietypowe-fabryki-mercedes-wegry
fot. Mercedes

Zakład na Węgrzech, otwarty w 2012 roku, jest jednym z kluczowych ośrodków produkcyjnych koncernu w Europie Środkowej. Zatrudnia około 4500 pracowników i produkuje klasę A, CLA Coupe, CLA Shooting Brake oraz w pełni elektryczne EQB. Zakład obsługuje pełny przekrój napędów, od silników spalinowych przez hybrydy plug-in po pojazdy elektryczne.

  • Dodatkowo Mercedes-Benz buduje w Kecskemét nową fabrykę typu „Full-Flex Plant”, która ma rozpocząć seryjną produkcję na początku 2026 roku. Nowy zakład, o wartości inwestycji około 1 miliarda euro, będzie w stanie produkować pojazdy z różnymi układami napędowymi i architekturami, w tym modele elektryczne i hybrydowe. 
nietypowe-fabryki-mercedes-cla
Węgry są centrum produkcyjnym dla kompaktowych Mercedesów.
fot. archiwum/Motor

Renault: Tanger, Maroko

Dacia, ale nie tylko

nietypowe-fabryki-renault-maroko
fot. Renault

Zakład Renault w Tangerze (Renault Tanger Méditerranée) od momentu uruchomienia w 2012 roku produkuje różnorodne modele marek Dacia i Renault, koncentrując się głównie na pojazdach budżetowych oraz lekkich samochodach użytkowych przeznaczonych na eksport do Europy, Afryki i na Bliski Wschód. 

Obecnie montowane są tam między innymi Dacia Sandero trzeciej generacji, jeden z najpopularniejszych hatchbacków na rynku europejskim, dostępny również w uterenowionej wersji Stepway, a także Dacia Jogger – rodzinny kombivan z możliwością przewozu siedmiu osób – oraz Renault Express, kompaktowy pojazd dostawczy.

  • W 2024 roku zakład rozpoczął produkcję wersji hybrydowej modelu Jogger, co oznaczało pierwszy krok w stronę zelektryfikowanej produkcji. Przy okazji pokazuje zaawansowanie techniczne zakładu.
nietypowe-fabryki-dacia-jogger
Z marokańskiego Tangeru Dacie trafiają na rynek europejski.
fot. archiwum/Motor

Mercedes: East London, RPA

Przede wszystkim klasa C

nietypowe-fabryki-mercedes-rpa
fot. Mercedes

Zakład w East London, położony w prowincji Eastern Cape w Republice Południowej Afryki, jest kluczowym elementem globalnej sieci produkcyjnej koncernu, specjalizującym się w produkcji sedanów klasy C. Obecnie fabryka produkuje szóstą generację tego modelu (W206), przeznaczoną zarówno dla rynków z kierownicą po lewej, jak i po prawej stronie, eksportując pojazdy do ponad 80 krajów na całym świecie.

Historia zakładu sięga 1958 roku, kiedy to firma Car Distributors Assembly Ltd. rozpoczęła montaż Mercedesów na zasadzie kontraktu. W 1984 roku Daimler-Benz AG przejęła 50,1% udziałów w United Cars and Diesel Distributors (UCDD), przekształcając ją w Mercedes-Benz of South Africa (MBSA).

  • Mercedesy z fabryki w RPA trafiają też na nasz rynek.
nietypowe-fabryki-mercedesy-klasy-c
Mercedesy klasy średniej w dużych liczbach powstają w RPA.
fot. archiwum/Motor

Mercedes: Tuscaloosa, USA

SUV-y i elektryki

nietypowe-fabryki-mercedes-usa
fot. Mercedes

Obecnie w Tuscaloosie produkowane są modele takie jak Mercedes-Benz GLE, GLE Coupe, GLS, Mercedes-Maybach GLS, EQE SUV, EQS SUV oraz Mercedes-Maybach EQS SUV, które są eksportowane na rynki globalne, w tym do Europy.

Fabryka ta, znana jako Mercedes-Benz U.S. International (MBUSI), od momentu rozpoczęcia produkcji w 1997 roku wyprodukowała ponad 4,5 miliona pojazdów, z czego około dwóch trzecich rocznej produkcji jest eksportowanych, co czyni ją jednym z największych eksporterów samochodów w USA. W związku z rosnącymi taryfami importowymi w USA Mercedes planuje zwiększyć lokalną produkcję w Tuscaloosie, aby dostosować się do zmieniającej się sytuacji rynkowej .

  • Na taśmy produkcyjne może trafić tańsze GLC (w 2027 r.) dostosowane do potrzeb rynku USA.
nietypowe-fabryki-mercedes-gls
Tuscaloosa jest głównym ośrodkiem produkcji dużych SUV-ów Mercedesa.
fot. archiwum/Motor

Toyota: Prospecton, RPA

Jak Afryka, to pick-upy

nietypowe-fabryki-toyta-rpa
fot. Toyota

Zakład Toyota South Africa Manufacturing w Prospecton, położony w Isipingo na południe od Durbanu, jest najważniejszym ośrodkiem produkcyjnym Toyoty na kontynencie afrykańskim. Początki produkcji w tym miejscu sięgają 1962 roku, kiedy to rozpoczęto montaż pojazdów jako Motor Assemblies. 

W 1978 roku Toyota South Africa Motors przejęła zakład, a od 1996 roku stał się on częścią globalnej sieci Toyota Motor Corporation. Dziś fabryka w Prospecton produkuje głównie pojazdy przeznaczone zarówno na rynek południowoafrykański, jak i na eksport – w tym do Europy, krajów Afryki Subsaharyjskiej oraz Australii.

  • Zakład specjalizuje się w produkcji takich modeli jak Hilux, Fortuner, Corolla Quest, Corolla Cross (w tym w wersji hybrydowej – pierwszej takiej lokalnej produkcji w RPA) oraz pojazdów użytkowych marki Hino.
nietypowe-fabryki-toyota-hilux
RPA to obok Tajlandii najważniejsze miejsce produkcji Hiluxów.
fot. archiwum/Motor

Volkswagen: Puebla, Meksyk

Olbrzymi zakład, i dość nowoczesny

nietypowe-fabryki-vw-puebla
fot. VW

Zakład Volkswagena w Puebla jest jednym z największych i najważniejszych ośrodków produkcyjnych koncernu na świecie. Zajmuje powierzchnię około 300 hektarów i zatrudnia ponad 14 tysięcy pracowników. Od momentu uruchomienia produkcji w 1967 roku fabryka ta odegrała kluczową rolę w globalnej strategii Volkswagena. W przeszłości była znana z produkcji kultowego Garbusa, którego ostatni egzemplarz zjechał z taśmy w 2003 roku. Zresztą produkowała też New Beetle i Beetle (do 2019 r.).

  • Planowane jest rozpoczęcie produkcji elektrycznych modeli od 2025 roku, co wpisuje się w globalną strategię firmy dotyczącą elektromobilności. Dodatkowo, w ramach modernizacji, zainstalowano nowoczesną lakiernię oraz wprowadzono rozwiązania zwiększające efektywność energetyczną i zrównoważony rozwój zakładu.
nietypowe-fabryki-vw-golf
Nowe generacje Golfa będą powstawać w Meksyku, a nie Wolfsburgu.
fot. archiwum/Motor

Volkswagen: Bratysława, Słowacja

Wszystko w jednym

nietypowe-fabryki-vw-słowacja
fot. VW

Dla nas Bratysława nie jest pewnie nietypowym czy egzotycznym miejscem, ale dla wielu właścicieli np. Porsche Cayenne na świecie może już być. Zakład w Słowacji jest zresztą jednym z najbardziej uniwersalnych w branży. Powstają lub powstawały w nim takie auta jak Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8, wspomniane Porsche Cayenne, Volkswagen e-Up!, Seat Mii, Skoda Karoq, Volkswagen Passat czy Skoda Superb. To dobry przykład na to, jakie możliwości tkwią w unifikacji konstrukcji i wynikającej z tego możliwości dostosowywania zakładów do produkcji różnych modeli na jednej linii w zależności od potrzeb.

  • Zakład w Bratysławie jest jednym z największych eksporterów w Słowacji. Prowadzi przy tym pełen cykl produkcji, od tłoczenia blach przez lakiernię po montaż końcowy. Samochody trafiają na wszystkie kontynenty.
nietypowe-fabryki-porsche-cayenne
Twoje Porsche Cayenne pochodzi ze Słowacji. Podobnie jak Q8 czy Q7.
fot. archiwum/Motor

Czytaj także