Jesteśmy stali w uczuciach: dane za rok 2023 potwierdzają, że w przypadku używanych aut z klasycznym napędem najbardziej lubimy niemieckie modele premium, jeśli chodzi o hybrydy i elektryki – na czoło wychodzą Toyota i Tesla. Co jeszcze wynika z analizy rynku wtórnego w Polsce?
Na początku każdego roku popularny serwis ogłoszeniowy Otomoto.pl publikuje raport „Internetowy Samochód Roku”. Tegoroczny otrzymał podtytuł „Czy wraca rynek kupującego”. Bardzo trafny, bo od czasu pandemii karty na rynku rozdawali sprzedający, którzy nierzadko za swoje pojazdy oczekiwali bardzo wysokich kwot, a mimo to dobijali targu.
Dane Otomoto.pl potwierdzają niekorzystny trend. Coraz trudniej o tanie auto. Liczba ogłoszeń dotyczących najtańszych aut spada. To nie tylko pokłosie inflacji i wzrostu cen. Sprzedaż niedrogiego pojazdu jest na tyle łatwa i szybka, a zainteresowanie tak duże, że informacje o pojeździe mogą rozchodzić się pocztą pantoflową czy po serwisach społecznościowych.
W raporcie „Internetowy Samochód Roku” podano, że średnio aż 79% więcej niż w 2019 r. trzeba zapłacić za samochód w wieku 9-10 lat. Prawie 63% wystawionych używanych pojazdów kosztowało do 50 tysięcy złotych. Jest ich proporcjonalnie najwięcej, ale udział w ogłoszeniach spada z roku na rok. Jak podali analitycy Otomoto.pl, w 2019 r. oferty w tym przedziale cenowym stanowiły 84,2% wystawionych ogłoszeń aut. Rośnie natomiast zainteresowanie użytkowników samochodami droższymi. Największa dynamika rok do roku była w przedziale 100-150 tys. zł (wzrost o 1,6 p.p. rok do roku).
Zbliżony budżet muszą przygotować osoby szukające w tym serwisie ogłoszeniowym nowego auta. Nadal najwięcej ogłoszeń dotyczyło propozycji sprzedaży samochodów wycenianych na 100-150 tys. zł. Ale już ponad 40% ofert obejmowało nowe auta o wartości przekraczającej 200 tys. zł. Niestety z czasem drożyzna z rynku pierwotnego przejdzie na rynek wtórny.
Top 10 najczęściej wyświetlanych modeli | |||
---|---|---|---|
Marka/Model | 2022 | 2023 | |
1 | BMW serii 3 | 3,3% | 3,2% |
2 | Audi A4 | 2,7% | 2,6% |
3 | BMW serii 5 | 2,4% | 2,3% |
4 | Volkswagen Golf | 2,2% | 2,2% |
5 | Audi A6 | 2,0% | 1,9% |
6 | Opel Astra | 1,7% | 1,6% |
7 | Volkswagen Passat | 1,6% | 1,5% |
8 | Mercedes klasy E | 1,5% | 1,5% |
9 | Audi A3 | 1,5% | 1,4% |
10 | Skoda Octavia | b.d. | 1,4% |
10 | Mercedes klasy C | 1,4% | 1,4% |
Szukając używanego samochodu, użytkownicy serwisu Otomoto.pl najczęściej przeglądają propozycje niemieckich marek. Wśród nich nie brakuje modeli z półki premium – po latach eksploatacji i związanej z tym utracie wartości ich ewentualny zakup bywa sposobem na spełnienie motoryzacyjnych marzeń. W 2023 r. do czołowej dziesiątki powróciła Skoda Octavia, która zremisowała z Mercedesem klasy C.
Co ciekawe – już czwarty rok z rzędu pierwsza piątka modeli wygląda tak samo.
Top 3 marek używanych samochodów | ||||
---|---|---|---|---|
Na rynku | Rejestrowane przez firmy | „Elektryki” rej. przez firmy | Hybrydy | |
1 | BMW | Skoda | Tesla | Toyota |
2 | Audi | Toyota | BMW | Lexus |
3 | Mercedes | Volkswagen | Nissan | BMW |
W tegorocznym rankingu, po raz pierwszy od 2018 roku, liderem nie jest Audi. Z wynikiem 10,7% wyświetleń zostało wyprzedzone przez BMW (11,0%), które od kilku lat systematycznie poprawiało swoją pozycję w rankingu zainteresowania według marek. Analitycy Otomoto.pl pokusili się także o przedstawienie marek najczęściej wyświetlanych hybryd oraz marek najczęściej rejestrowanych przez firmy – w ogóle i z napędem elektrycznym.
Patrząc na wykresy obrazujące zmiany średnich cen na przestrzeni ostatnich pięciu lat, można z przykrością stwierdzić tylko jedno – taniej to już było... Wzrosty były tak pokaźne, że nawet jeżeli trend zostanie odwrócony, spadek, o ile będzie w ogóle możliwy, zajmie długie lata. Co najgorsze dla potencjalnych kupujących, najbardziej zdrożały auta tańsze, na które jest największe zapotrzebowanie.
Rejestracje aut używanych na firmy | |
---|---|
Rok | Udział w ogłoszeniach |
2019 | 22,0% |
2020 | 29,0% |
2021 | 30,0% |
2022 | 47,0% |
2023 | 51,0% |
W oparciu o dane CEPiK-u Otomoto.pl podało, jak na przestrzeni lat zmieniało się podejście firm do zakupu samochodów. Okazuje, że coraz częściej przedsiębiorstwa kierują się chłodną kalkulacją – wybierają tańsze, używane pojazdy, które największą, początkową utratę wartości mają już za sobą. Wśród rejestrowanych przez firmy najwięcej było tych w wieku 5-10 lat.
Rynek wtórny jest kształtowany przez wypadkową zainteresowania kupujących oraz tego, co mogą zaoferować sprzedający. Zagadnienie dotyczy nie tylko cen, ale również wieku, przebiegu czy rodzaju skrzyni biegów.
Udział wyświetleń najnowszych oraz najstarszych pojazdów jest wyższy od udziału wystawień. Nie musi to jednak wynikać wyłącznie z preferencji zakupowych kierowców. Zarówno najświeższe auta, jak i youngtimery ludzie mogą przeglądać z ciekawości.
W ogłoszeniach sprzedaży zainteresowanie używanymi SUV-ami jest mniejsze niż wśród aut nowych, gdzie w 2023 r. „pseudoterenówek” szukało już 49,3% internautów, ale i tak pozostają one najpopularniejszym rodzajem samochodu wśród poszukujących. W porównaniu z poprzednią edycją raportu Otomoto.pl spadła popularność sedanów (-0,7 p.p.), a umocniły się kompakty i kombi (odpowiednio +0,8 p.p. i +0,5 p.p. rok do roku).
Kraje pochodzenia | |
---|---|
Polska | 62,4% |
Niemcy | 18,7% |
USA | 5,3% |
Francja | 3,6% |
Belgia | 2,1% |
Szwajcaria | 1,8% |
Holandia | 1,0% |
Włochy | 0,8% |
Szwecja | 0,8% |
Austria | 0,7% |
Szukając używanego auta, warto pamiętać, że sprzedający samodzielnie tworzą treść ogłoszenia i opisują parametry auta – czasem celowo bądź z niewiedzy pomijając wybrane z nich. W przypadku Otomoto.pl najczęściej deklarowali, że auta pochodzą z Polski. Deklaracje dotyczą m.in. także pierwszego właściciela. Zdarza się, że okazuje się on pierwszym właścicielem w kraju...
Ceny samochodów używanych | ||
---|---|---|
Wyświetlenia | Wystawienia | |
0-10 tys. zł | 9,4% | 10,1% |
10-20 tys. zł | 14,6% | 17,0% |
20-30 tys. zł | 13,7% | 15,0% |
30-40 tys. zł | 11,3% | 11,7% |
40-50 tys. zł | 8,7% | 9,0% |
50-70 tys. zł | 12,5% | 12,7% |
70-100 tys. zł | 11,4% | 10,9% |
100-150 tys. zł | 8,1% | 7,1% |
150-200 tys. zł | 4,0% | 3,1% |
Pow. 200 tys. zł | 6,3% | 3,3% |
W kwestii wystawień i wyświetleń potrzeby kupujących i możliwości sprzedających okazują się zaskakująco zbieżne.
Rodzaj wyszukiwanej skrzyni | ||
---|---|---|
2022 | 2023 | |
Ręczna | 54,4% | 50,5% |
Automatyczna | 45,6% | 49,5% |
Przez lata automat nie uchodził za plus używanego samochodu ze względu na koszty ewentualnej naprawy. Te czasy już dawno minęły. Wygoda szybko zyskuje na popularności.
Wysokie przebiegi i potencjalnie duże koszty napraw, a także możliwe problemy z wjechaniem do Stref Czystego Transportu sprawiają, że liczba wyświetleń ogłoszeń aut z dieslami z roku na rok maleje. Zyskują natomiast silniki benzynowe – nowoczesne jednostki przy spokojnej jeździe potrafią być oszczędne. Wolno powiększa się zainteresowanie hybrydami i „elektrykami”.
Przebieg | ||
---|---|---|
Wyświetlenia | Wystawienia | |
0-49 999 km | 14,4% | 12,3% |
50 000-99 999 km | 16,9% | 15,3% |
100 000-149 999 km | 17,9% | 17,7% |
150 000-199 999 km | 20,6% | 22,2% |
200 000-250 000 km | 15,1% | 16,7% |
Pow. 250 000 km | 15,1% | 15,8% |
Także w kwestii przebiegu popyt odpowiada podaży. Największym zainteresowaniem cieszą się samochody z przebiegiem do 200 tys. km. Pytaniem otwartym pozostaje, w ilu z nich drogomierz został przestawiony na taką wartość, by sprostać oczekiwaniom potencjalnego nabywcy...
Kolory a wyświetlenia | |
---|---|
Czarny | 27,1% |
Biały | 15,4% |
Szary | 15,0% |
Srebrny | 11,9% |
Niebieski | 6,5% |
Większość potencjalnych kupujących nie lubi krzykliwych kolorów lakieru. Elegancka czerń niezmiennie lideruje w rankingu zainteresowania od 2015 roku, choć w porównaniu z poprzednią edycją raportu jej popularność nieco zmalała. Nieznacznie mniej internautów oglądało też oferty sprzedaży używanych pojazdów w kolorze srebrnym czy niebieskim. Wzrosła natomiast liczba wyświetleń samochodów białych oraz szarych.
Konsekwencja procentuje. Koncern Toyota jako pierwszy na poważnie postawił na rozwój hybryd i dopracował benzynowo-elektryczny napęd. Obecnie jest królem tego obszaru rynku wtórnego.
Top 10 używanych elektrycznych modeli | ||
---|---|---|
1 | Tesla Model 3 | 9,0% |
2 | Tesla Model S | 8,7% |
3 | Nissan Leaf | 8,1% |
4 | BMW i3 | 5,3% |
5 | Porsche Taycan | 3,8% |
6 | Tesla Model X | 3,5% |
6 | Renault Zoe | 3,5% |
8 | Audi e-tron | 3,0% |
9 | Fiat 500 | 2,2% |
10 | Volkswagen Golf | 2,0% |
Ranking zainteresowania wygrała Tesla Model 3. Na popularności sporo stracił Nissan Leaf (-2,3 p.p. wyświetleń r/r). Swoje wyniki nieznacznie poprawiły Porsche Taycan i Tesla Model X.
Wiek auta a wyświetlenia | |
---|---|
Auta w wieku 1-4 lat | 64,9% |
Auta w wieku 5-10 lat | 30,3% |
Auta w wieku 11-15 lat | 4,7% |
W porównaniu z 2022 r. najbardziej wzrosło zainteresowanie najmłodszymi używanymi elektrykami (wzrost o 6,9 p.p. r/r), a także najstarszymi (wzrost o 1,8 p.p.). Nabywcy boją się o stan akumulatora, ale mają także ograniczony budżet na zakup.
Top 10 używanych hybryd | ||
---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 8,0% |
2 | Toyota RAV4 | 6,2% |
3 | Toyota C-HR | 5,8% |
4 | Toyota Prius | 5,1% |
4 | Toyota Auris | 5,1% |
6 | Toyota Yaris | 3,9% |
7 | Lexus NX | 3,8% |
8 | Lexus RX | 3,6% |
9 | Toyota Camry | 3,0% |
10 | Lexus CT | 2,8% |
Zwycięska Corolla poprawiła swoją popularność o 0,3 p.p. rok do roku. Istotnie, bo o prawie 2 p.p., spadło zainteresowanie modelami Prius i Auris. Rośnie natomiast rynkowe znaczenie hybrydowych SUV-ów.
Wiek auta a wyświetlenia | |
---|---|
Auta w wieku 1-4 lat | 56,0% |
Auta w wieku 5-10 lat | 32,4% |
Auta w wieku 11-15 lat | 9,4% |
16-20 lat | 2,1% |
Analogiczna sytuacja jak w przypadku używanych samochodów elektrycznych – najpopularniejsze są relatywnie młode egzemplarze. Zainteresowanie nimi wzrosło o 3,2 p.p. rok do roku.
W segmencie aut do pracy nie liczą się prestiż marki czy design nadwozia. Kluczowe parametry to koszty zakupu i eksploatacji, ogólna trwałość oraz zaplecze serwisowe.
Top 10 marek | ||
---|---|---|
1 | Renault | 16,5% |
2 | Fiat | 15,8% |
3 | Mercedes | 12,4% |
4 | Volkswagen | 11,2% |
5 | Iveco | 9,2% |
6 | Ford | 7,9% |
7 | Peugeot | 7,2% |
8 | Citroen | 6,4% |
9 | Opel | 5,3% |
10 | Nissan | 1,4% |
Francuskie i włoskie auta od lat dominują na rynku – zarówno pierwotnym, jak i wtórnym. Powodów jest wiele. To m.in. udane silniki, odporność na korozję, atrakcyjne ceny czy mnogość wersji (także z zabudowami).
Wiek a wyświetlenia i wystawienia | ||
---|---|---|
Wyświetlenia | Wystawienia | |
1-2 lat | 7,6% | 9,6% |
3-4 lat | 10,8% | 14,9% |
5-6 lat | 13,3% | 18,5% |
7-8 lat | 11,5% | 14,1% |
8-10 lat | 9,5% | 9,4% |
Pow. 10 lat | 48,3% | 33,6% |
Potencjalni nabywcy używanych samochodów dostawczych nie boją się ani wieku, ani przebiegu pojazdów. Prawie ćwierć wyświetlanych ogłoszeń dotyczyła aut, które przejechały już ponad 300 000 kilometrów. Jeszcze większy udział – zarówno pod względem wystawień, jak i wyświetleń – miały samochody w wieku powyżej 10 lat. Jak nietrudno się domyślić, sytuacja jest podyktowana kwestiami finansowymi.
Koncerny motoryzacyjne próbują tworzyć kolejne modele samochodów dostawczych z elektrycznym czy hybrydowym napędem, ale nie ulega wątpliwości, że koniem pociągowym samochodów dostawczych są silniki Diesla. W przypadku używanych dostawczaków stanowią one ponad 96% wyświetleń ogłoszeń. Potencjalni nabywcy są też konserwatystami w kwestii skrzyni biegów – 90,7% wyświetleń dotyczyło samochodów z ręcznymi przekładniami. Taki stan rzeczy wynika z kilku czynników. Główne to wiek pojazdów znajdujących się na celowniku zakupowym, ich ceny, a także konfiguracje dostępnych używanych aut dostawczych.
Cena a wyświetlenia i wystawienia | ||
---|---|---|
Wyświetlenia | Wystawienia | |
0-10 tys. zł | 7,2% | 3,6% |
10-20 tys. zł | 15,3% | 10,6% |
20-30 tys. zł | 16,1% | 13,9% |
30-40 tys. zł | 12,9% | 12,5% |
40-50 tys. zł | 9,8% | 11,1% |
50-70 tys. zł | 15,1% | 20,3% |
70-100 tys. zł | 9,0% | 12,9% |
100-150 tys. zł | 6,9% | 9,2% |
150-200 tys. zł | 3,3% | 3,0% |
Pow. 200 tys. zł | 4,3% | 2,8% |
Najwięcej ofert (ponad 20% wystawień) dotyczy samochodów za 50-75 tys zł. Cieszą się też one relatywnie dużym zainteresowaniem, choć równie często internauci wyświetlali auta za 10-20 tys. zł. Ich stan techniczny jest zwykle marny, ale do pracy w bardzo trudnych warunkach czy jako niedrogi substytut wypożyczanego samochodu na czas budowy – zwykle więcej nie potrzeba.
Nadwozie a wyświetlenia | |
---|---|
Furgon | 51,6% |
Kamper | 15,7% |
Plandeka | 4,6% |
Chłodnia | 4,1% |
Autolaweta | 3,8% |
Kontener | 3,8% |
Pozostałe | 16,4% |
To, że większość zainteresowanych używanym autem dostawczym szuka furgonu z blaszanym tyłem – nie dziwi. Ale zaskakująco dużo internautów przegląda w Otomoto.pl oferty sprzedaży używanych kamperów.
Najpopularniejsze modele motocykli | ||
---|---|---|
1 | BMW GS | 3,0% |
2 | Honda CBR | 2,8% |
3 | Yamaha MT | 2,4% |
4 | Honda CB | 2,2% |
5 | BMW R | 2,0% |
6 | Honda Shadow | 1,5% |
6 | BMW K | 1,5% |
8 | Honda CBF | 1,3% |
8 | Suzuki GSX-R | 1,3% |
8 | Kawasaki Z | 1,3% |
W tej edycji raportu BMW GS zdetronizowało Hondę CBR, która od 2019 r. liderowała w rankingu popularności. BMW poprawiło swój wynik o 0,4 p.p. rok do roku. Także trzecia w zestawieniu Yamaha polepszyła swój rezultat liczby wyświetleń. W segmencie nowych motocykli 30% wyświetleń zebrały propozycje chińskich marek.
Serwis Otomoto.pl konsekwentnie rozwija sekcję z używanymi częściami. Przebojem wśród nich okazują się elementy nadwoziowe, niezbędne do drobnych napraw, np. pokolizyjnych.
Top kategorii części | ||
---|---|---|
Wyświetlenia | Wystawienia | |
Karoseria | 30,1% | 30,9% |
Elementy wnętrza | 10,9% | 10,9% |
Silnik | 6,7% | 6,5% |
Oświetlenie | 5,8% | 6,5% |
Układ napędowy | 3,6% | 4,0% |
Układ elektryczny | 3,2% | 7,3% |
Koła | 2,3% | 0,5% |
Pozostałe | 7,1% | 8,2% |
Przy obecnych cenach robocizny i materiałów wymiana zderzaka czy drzwi na używane jest tańsza od lakierowania. To samo dotyczy napraw silników.
Top 10 rodzajów części | ||
---|---|---|
Wyświetlenia | Wystawienia | |
Zderzaki | 7,3% | 6,6% |
Felgi | 5,3% | 2,1% |
Opony | 4,2% | 4,0% |
Drzwi | 3,8% | 4,0% |
Lampy przednie | 3,8% | 3,5% |
Błotniki | 3,0% | 2,9% |
Lampy tylne | 1,4% | 2,2% |
Kompletne lusterka zewnętrzne | 3,2% | 7,3% |
Panele sterowania, przełączniki | 0,5% | 0,5% |
Pozostałe | 7,1% | 8,2% |
W badaniu przeprowadzonym przez Otomoto.pl i Minds&Roses w 2023 r. co piąty kierowca zadeklarował korzystanie z części używanych. Jako najważniejszy powód respondenci wskazywali ich niższą cenę (79%). Używane elementy są też lepiej wykonane od tanich zmienników.
Raport Otomoto.pl to nie tylko podsumowanie ubiegłego roku, ale też prognostyk na bieżący rok. Nie należy w nim spodziewać się dużych zmian, a jedynie ewolucji trendów. Tego typu informacje mogą być też niezłym przewodnikiem dla kupujących, którzy nie chcą mieć problemów z późniejszą odsprzedażą auta – czarny niemiecki samochód marki premium z benzynowym silnikiem i automatem oraz hybrydowy kompakt lub SUV to pewne wybory.