Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Wymiana filtra powietrza

Sposób na oszczędności

Serwisowanie samochodu – naprawy i czynności obsługowe, które wykonasz samodzielnie

Sposób na oszczędności

Serwisowanie samochodu – naprawy i czynności obsługowe, które wykonasz samodzielnie

Wiele napraw i czynności serwisowych przy aucie nie wymaga dużej wprawy i skomplikowanych narzędzi. Z którymi z nich poradzisz sobie we własnym zakresie, oszczędzając przy okazji pieniądze i czas, jaki auto spędziłoby u mechanika? 

Chcesz naprawić auto pod domem? Sprawdź, czy możesz to zrobić bez łamania prawa. Niektórych czynności mogą zabraniać lokalne regulacje. Formalnie zakazane może być nawet serwisowanie auta na własnej, ogrodzonej posesji, nie mówiąc już o wykorzystaniu ulicy czy ogólnodostępnego parkingu. Nawet mycie pojazdu bywa w takich warunkach niedopuszczalne. 

Czym innym jest rzeczywiste ryzyko otrzymania kary, ale tak czy inaczej warto sprawdzić przepisy obowiązujące na terenie miasta czy gminy. Zakazane są czynności, które mogą prowadzić do zanieczyszczenia środowiska lub są uciążliwe dla sąsiadów

Druga sprawa to sam zakres napraw. Wynika to oczywiście z doświadczenia i możliwości. Zwykle trzeba ograniczyć się do czynności możliwych do przeprowadzenia bez korzystania z warsztatowego podnośnika i specjalistycznych narzędzi.

Trzeba też mierzyć siły na zamiary: zbyt ambitne czynności mogą przynieść wiele szkód, a ich usunięcie przez fachowca będzie o wiele trudniejsze, poczynając od tego, jak dostarczyć rozmontowane w pewnym stopniu auto do warsztatu. Mimo to możliwości pozostaje wiele.

Wymiana filtrów powietrza, kabinowego i paliwa

  • W większości przypadków to prosta czynność obsługowa

sam_naprawisz_filtr

Zwykle filtry – powietrza, kabinowy, paliwa – każdy może wymienić sam. Na dodatek zazwyczaj da się to zrobić pod domem, warsztat, a nawet garaż nie jest potrzebny. Do wymiany tych filtrów wystarczą zwykle zestaw kluczy i śrubokręty. Do filtrów przykręcanych trzeba mieć klucz (taki jak do filtra oleju). 

  • Wymiana filtrów powietrza i kabinowego jest zwykle skomplikowana. Dostęp do nich nie jest trudny, a praca ogranicza się głownie do demontażu obudowy. Przy okazji warto z niej usunąć zanieczyszczenia. 
  • Wymiana filtru paliwa w niektórych autach może wymagać podłączenia komputera diagnostycznego. Warto sprawdzić to przed rozpoczęciem pracy.

Wymiana klocków hamulcowych

  • Trudniej, ale bez specjalnych komplikacji

sam_naprawisz_klocki

Montaż nowych klocków to czynność, którą kierowca-majsterkowicz może wykonać samodzielnie. Co prawda oszczędność w stosunku do zlecenia tej czynności w warsztacie jest niewielka (około 100 zł), jednak własnoręczna wymiana klocków pozwala zaoszczędzić sporo czasu. Rzadko kiedy mechanik jest w stanie wykonać naprawę od razu – zwykle trzeba się wcześniej umówić, odstawić auto, a potem je odebrać. 

  • Konstrukcja układów hamulcowych jest w większości samochodów podobna, a zaciski w wielu przypadkach wręcz identyczne.
  • Do takiej naprawy nie jest potrzebny dostęp od spodu auta, można ją wykonać w miarę wygodnie z tzw. żaby. Ważne, by auto stabilnie stało na podnośniku.

Naprawa przebitej opony

  • Jak u wulkanizatora

sam_naprawisz_opona

Pianki uszczelniacze oponę po przebicia mają doraźnie działanie – umożliwiają dojechanie do serwisu. Dostępne są inne metody, np. tzw. sznury do opon. Podobną technikę stosują zawodowcy. Zestawy dostępne są dość łatwo, a po naprawie nie trzeba się martwić wizytą w warsztacie oponiarskim – opona uszczelniona jest permanentnie. 

  • Podobnie jak pianka, sznur uszczelniający może być stosowany tylko do niedużych przebić strefy czołowej opony.
  • Po naprawie trzeba mieć dostęp do kompresora.

Usunięcie zarysowań lakieru

  • Nie będzie idealnie, ale dużo lepiej

sam_naprawisz_rysy

Na rynku dostępne są różne preparaty do naprawy zarysowań, nie wszystkie są skuteczne. Jednym z lepiej sprawdzających się jest lakier zaprawkowy. Wygląda podobnie jak lakier do paznokci, pozwala na wypełnienie głębszych rys i ubytków. Dobrze sprawdza się przy naprawie odprysków oraz obitych krawędzi drzwi.

  • Przed nałożeniem lakieru należy odtłuścić powierzchnię naprawy. Rysę powinno się wypełnić kilkoma warstwami lakieru.

Czyszczenie zaworu EGR

  • Jeśli dostęp jest dobry, warto spróbować

sam_naprawisz_egr

Brak mocy i obfite dymienie mogą być skutkiem zablokowanego przez sadzę zaworu recyrkulacji spalin. W wielu autach dostęp do niego nie jest trudny, co ułatwia jego demontaż – konkretne uwarunkowania warto przed pracą sprawdzić w internecie. Po wyjęciu EGR należy namoczyć go oraz wyczyścić za pomocą szczotki i specjalnych preparatów chemicznych.

  • Preparat może być aplikowany bezpośrednio do kolektora ssącego pracującego silnika.

Zlikwidowanie odprysków szyby

  • Walka z pajączkami

sam_naprawisz_szyby

Punktowe uszkodzenia szyby powinno się naprawiać jak najszybciej po ich powstaniu – we własnym zakresie można to zrobić dzięki odpowiednim zestawom naprawczym. Składają się z żywicy wstrzykiwanej w miejsce uszkodzenia i utwardzanej za pomocą dostępnych w zestawie składników. Nie jest potrzebne używanie żadnych dodatkowych przyrządów, a efekt działania – o ile procedura została przeprowadzona poprawnie i w krótkim czasie od szkody – jest bardzo dobry.

  • Dzięki takiemu rozwiązaniu nie trzeba też wymieniać szyby, a to duża oszczędność.

Wymiana łączników stabilizatorów

  • Bez irytujących stuków z zawieszenia

sam_naprawisz_łączniki

Elementy są stosunkowo tanie, a ich wymiana nie jest skomplikowana. Na dodatek do naprawy wystarczą podstawowe narzędzia, nie jest też potrzebny podnośnik warsztatowy. Zużyte łączniki drążka stabilizatora bez obaw może wymienić samodzielnie każdy kierowca. Wystarczą zestaw kluczy, podnośnik i odpowiedni klucz ampulowy (jeśli nie ma go w zestawie).

  • Przed demontażem starych łączników należy sprawdzić, czy kupione części będą pasowały. Łączniki mogą różnić się długością w zależności od modelu.
  • Nakrętki mocujące łączniki odkręca się za pomocą klucza oczkowego, przytrzymując gwintowaną część za pomocą klucza ampulowego. 

Renowacja skórzanej tapicerki

  • Odnowienie wnętrza na własną rękę

sam_naprawisz_tapicerka

Na rynku dostępne są zestawy do samodzielnej renowacji elementów obszytych skórą, takich jak m.in. fotele, podłokietniki czy kierownice. Zawierają wszystkie preparaty oraz narzędzia potrzebne do przeprowadzenia renowacji tapicerki skórzanej.  

  • Naprawa przetartej, popękanej skóry daje zwykle dobry efekt. Proces nie jest skomplikowany i nie wymaga doświadczenia.

Wymiana oleju silnikowego

  • Podstawowa czynność serwisowa

sam_naprawisz_olej

Wymiana oleju z filtrem to czynność, którą nawet niedoświadczona osoba wykona w niecałą godzinę za pomocą nieskomplikowanych narzędzi. Jeżeli nie używamy wysysarki, na początek trzeba pomyśleć o dostępie do samochodu od spodu. Osoby nieposiadające kanału w garażu mogą skorzystać ze stanowiska warsztatowego wynajmowanego na godziny. Poza dostępem do narzędzi takie miejsca umożliwiają zostawienie zużytego oleju, filtra czy brudnych szmat i zapewniają ich prawidłową utylizację. Gdy robimy to w garażu, zużyte elementy trzeba utylizować we własnym zakresie, np. oddając w PSZOK.

  • Olej dobieramy według zaleceń producenta auta. We współczesnych samochodach jest to zwykle olej syntetyczny 5W30. Dobierzmy też filtr.

Wymiana termostatu

  • Właściwa temperatura cieczy chłodzącej

sam_naprawisz_termostat

Element ten kosztuje kilkadziesiąt złotych, a jego montaż nie jest skomplikowany i nie wymaga dużego doświadczenia. Termostat znajduje się pod obudową, w miejscu gdzie do silnika dochodzi górna rura od chłodnicy. Z obudowy należy zdjąć gumowy przewód – by to zrobić, trzeba ścisnąć opaskę i zsunąć ją z króćca na wąż. Przy pracy trzeba zwrócić uwagę na kilka szczegółów, np. podczas odpowietrzania układu chłodzenia.

  • Część samochodów ma odpowietrzniki w chłodnicy lub na przewodach. Po nagrzaniu silnika odkręca się je aż do wycieku płynu. W innych autach układ odpowietrza się sam – trzeba uzupełniać płyn przez 2-3 dni.

Renowacja reflektorów

  • Sposób na zmatowiałe klosze lamp

sam_naprawisz_reflektory

Z czasem dochodzi do matowienia wierzchniej warstwy poliwęglanu na lampach, a klosze stają się nieprzezroczyste. Metod radzenia sobie z tym problemem jest mnóstwo: od wymiany reflektorów po ich polerowanie. Można też zastosować zestaw zawierający płynny poliwęglan, który po podgrzaniu skrapla się na powierzchni lamp, tworząc przezroczystą warstwę. Reflektory należy umyć, przeszlifować na mokro papierem o różnych gradacjach, a następnie przy pomocy dołączonego zasobnika nałożyć świeżą warstwę ochronną na lampy.

  • Dobrze jest wymontować reflektory z auta, a przynajmniej zabezpieczyć taśmą sąsiadujące z nimi elementy.
  • Konieczne jest stosowanie środków ochronnych: rękawiczek, okularów i maski.

PODSUMOWANIE

Wykonanie wielu napraw ułatwia wykorzystanie współczesnej chemii samochodowej. Preparaty markowych producentów zazwyczaj dają pożądane efekty, w wielu przypadkach radzą sobie z niedomaganiami aut na dość długi czas. Ważne, by stosować je zgodnie z przeznaczeniem oraz procedurami opisanymi na opakowaniu.

Możemy się też pokusić o dokonanie klasycznych czynności serwisowych: wymianę filtrów, klocków hamulcowych czy oleju – tym bardziej że różnice między modelami nie są znaczące i należą do wyjątków, a sama procedura nie zmieniła się w dużym stopniu na przestrzeni dekad.

Czytaj także