Wiele napraw i czynności serwisowych przy aucie nie wymaga dużej wprawy i skomplikowanych narzędzi. Z którymi z nich poradzisz sobie we własnym zakresie, oszczędzając przy okazji pieniądze i czas, jaki auto spędziłoby u mechanika?
Chcesz naprawić auto pod domem? Sprawdź, czy możesz to zrobić bez łamania prawa. Niektórych czynności mogą zabraniać lokalne regulacje. Formalnie zakazane może być nawet serwisowanie auta na własnej, ogrodzonej posesji, nie mówiąc już o wykorzystaniu ulicy czy ogólnodostępnego parkingu. Nawet mycie pojazdu bywa w takich warunkach niedopuszczalne.
Czym innym jest rzeczywiste ryzyko otrzymania kary, ale tak czy inaczej warto sprawdzić przepisy obowiązujące na terenie miasta czy gminy. Zakazane są czynności, które mogą prowadzić do zanieczyszczenia środowiska lub są uciążliwe dla sąsiadów.
Druga sprawa to sam zakres napraw. Wynika to oczywiście z doświadczenia i możliwości. Zwykle trzeba ograniczyć się do czynności możliwych do przeprowadzenia bez korzystania z warsztatowego podnośnika i specjalistycznych narzędzi.
Trzeba też mierzyć siły na zamiary: zbyt ambitne czynności mogą przynieść wiele szkód, a ich usunięcie przez fachowca będzie o wiele trudniejsze, poczynając od tego, jak dostarczyć rozmontowane w pewnym stopniu auto do warsztatu. Mimo to możliwości pozostaje wiele.
Zwykle filtry – powietrza, kabinowy, paliwa – każdy może wymienić sam. Na dodatek zazwyczaj da się to zrobić pod domem, warsztat, a nawet garaż nie jest potrzebny. Do wymiany tych filtrów wystarczą zwykle zestaw kluczy i śrubokręty. Do filtrów przykręcanych trzeba mieć klucz (taki jak do filtra oleju).
Montaż nowych klocków to czynność, którą kierowca-majsterkowicz może wykonać samodzielnie. Co prawda oszczędność w stosunku do zlecenia tej czynności w warsztacie jest niewielka (około 100 zł), jednak własnoręczna wymiana klocków pozwala zaoszczędzić sporo czasu. Rzadko kiedy mechanik jest w stanie wykonać naprawę od razu – zwykle trzeba się wcześniej umówić, odstawić auto, a potem je odebrać.
Pianki uszczelniacze oponę po przebicia mają doraźnie działanie – umożliwiają dojechanie do serwisu. Dostępne są inne metody, np. tzw. sznury do opon. Podobną technikę stosują zawodowcy. Zestawy dostępne są dość łatwo, a po naprawie nie trzeba się martwić wizytą w warsztacie oponiarskim – opona uszczelniona jest permanentnie.
Na rynku dostępne są różne preparaty do naprawy zarysowań, nie wszystkie są skuteczne. Jednym z lepiej sprawdzających się jest lakier zaprawkowy. Wygląda podobnie jak lakier do paznokci, pozwala na wypełnienie głębszych rys i ubytków. Dobrze sprawdza się przy naprawie odprysków oraz obitych krawędzi drzwi.
Brak mocy i obfite dymienie mogą być skutkiem zablokowanego przez sadzę zaworu recyrkulacji spalin. W wielu autach dostęp do niego nie jest trudny, co ułatwia jego demontaż – konkretne uwarunkowania warto przed pracą sprawdzić w internecie. Po wyjęciu EGR należy namoczyć go oraz wyczyścić za pomocą szczotki i specjalnych preparatów chemicznych.
Punktowe uszkodzenia szyby powinno się naprawiać jak najszybciej po ich powstaniu – we własnym zakresie można to zrobić dzięki odpowiednim zestawom naprawczym. Składają się z żywicy wstrzykiwanej w miejsce uszkodzenia i utwardzanej za pomocą dostępnych w zestawie składników. Nie jest potrzebne używanie żadnych dodatkowych przyrządów, a efekt działania – o ile procedura została przeprowadzona poprawnie i w krótkim czasie od szkody – jest bardzo dobry.
Elementy są stosunkowo tanie, a ich wymiana nie jest skomplikowana. Na dodatek do naprawy wystarczą podstawowe narzędzia, nie jest też potrzebny podnośnik warsztatowy. Zużyte łączniki drążka stabilizatora bez obaw może wymienić samodzielnie każdy kierowca. Wystarczą zestaw kluczy, podnośnik i odpowiedni klucz ampulowy (jeśli nie ma go w zestawie).
Na rynku dostępne są zestawy do samodzielnej renowacji elementów obszytych skórą, takich jak m.in. fotele, podłokietniki czy kierownice. Zawierają wszystkie preparaty oraz narzędzia potrzebne do przeprowadzenia renowacji tapicerki skórzanej.
Wymiana oleju z filtrem to czynność, którą nawet niedoświadczona osoba wykona w niecałą godzinę za pomocą nieskomplikowanych narzędzi. Jeżeli nie używamy wysysarki, na początek trzeba pomyśleć o dostępie do samochodu od spodu. Osoby nieposiadające kanału w garażu mogą skorzystać ze stanowiska warsztatowego wynajmowanego na godziny. Poza dostępem do narzędzi takie miejsca umożliwiają zostawienie zużytego oleju, filtra czy brudnych szmat i zapewniają ich prawidłową utylizację. Gdy robimy to w garażu, zużyte elementy trzeba utylizować we własnym zakresie, np. oddając w PSZOK.
Element ten kosztuje kilkadziesiąt złotych, a jego montaż nie jest skomplikowany i nie wymaga dużego doświadczenia. Termostat znajduje się pod obudową, w miejscu gdzie do silnika dochodzi górna rura od chłodnicy. Z obudowy należy zdjąć gumowy przewód – by to zrobić, trzeba ścisnąć opaskę i zsunąć ją z króćca na wąż. Przy pracy trzeba zwrócić uwagę na kilka szczegółów, np. podczas odpowietrzania układu chłodzenia.
Z czasem dochodzi do matowienia wierzchniej warstwy poliwęglanu na lampach, a klosze stają się nieprzezroczyste. Metod radzenia sobie z tym problemem jest mnóstwo: od wymiany reflektorów po ich polerowanie. Można też zastosować zestaw zawierający płynny poliwęglan, który po podgrzaniu skrapla się na powierzchni lamp, tworząc przezroczystą warstwę. Reflektory należy umyć, przeszlifować na mokro papierem o różnych gradacjach, a następnie przy pomocy dołączonego zasobnika nałożyć świeżą warstwę ochronną na lampy.
Wykonanie wielu napraw ułatwia wykorzystanie współczesnej chemii samochodowej. Preparaty markowych producentów zazwyczaj dają pożądane efekty, w wielu przypadkach radzą sobie z niedomaganiami aut na dość długi czas. Ważne, by stosować je zgodnie z przeznaczeniem oraz procedurami opisanymi na opakowaniu.
Możemy się też pokusić o dokonanie klasycznych czynności serwisowych: wymianę filtrów, klocków hamulcowych czy oleju – tym bardziej że różnice między modelami nie są znaczące i należą do wyjątków, a sama procedura nie zmieniła się w dużym stopniu na przestrzeni dekad.