Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Wymiana opon w Skodzie Fabii

Te elementy trzeba wymieniać parami albo w komplecie. Inaczej auto nie będzie poprawnie działać

fot. archiwum

Te elementy trzeba wymieniać parami albo w komplecie. Inaczej auto nie będzie poprawnie działać

Niektórych części i elementów  eksploatacyjnych w aucie nie wymienia się na sztuki – należy robić to parami na osi lub całym kompletem. Przede wszystkim wtedy, gdy ważne jest symetryczne działanie po obu stronach oraz gdy elementy danego rodzaju zużywają się równomiernie - chyba, że ktoś lubi płacić podwójnie za robociznę i nie zależy mu na bezpieczeństwie.

Dlaczego mechanicy często zalecają wymianę części w samochodzie parami lub w kompletach, zamiast tylko jednego zużytego elementu? Na pierwszy rzut oka może się to wydawać zbędnym kosztem, ale istnieją solidne argumenty przemawiające za takim podejściem.

Lewy i prawy musi działać tak samo

Części takie jak amortyzatory, sprężyny zawieszenia, klocki hamulcowe czy tarcze hamulcowe pracują w tych samych warunkach i zużywają się w podobnym tempie. Wymiana tylko jednego elementu może prowadzić do nierównomiernej pracy układu, co wpływa na komfort jazdy i bezpieczeństwo. Nowy amortyzator będzie działał lepiej niż jego zużyty odpowiednik, co może prowadzić do nierównej pracy zawieszenia, a tym samym zmniejszyć stabilność pojazdu.

Równomierne zużycie

Warto wspomnieć też o ekonomii. Choć wymiana jednego elementu wydaje się tańsza, to może prowadzić do szybszego zużycia pozostałych części, co w efekcie oznacza konieczność kolejnych wizyt u mechanika. Długoterminowo wymiana par lub kompletów jest tańsza.

Części i elementy eksploatacyjne do wymiany w komplecie lub parami

Opony na jednej osi 

Dla utrzymania stabilności (i trochę z uwagi na przepisy)

wymiana parami lub kompletem_opony
fot. archiwum

Polskie przepisy zakładają, że opony zamontowane na jednej osi powinny być identyczne (choć czasami po uszkodzeniu jednej opony trudno jest dobrać zamiennik). Tyle przepisy. Ważne jest też jednak bezpieczeństwo. Różnica w przyczepności między stronami może spowodować ściąganie auta, zwłaszcza podczas hamowania, skręcania lub na mokrej nawierzchni.

  • Zmniejsza się też ryzyko nierównomiernego zużycia elementów zawieszenia i układu kierowniczego.
  • Czas pracy: 30 minut-1 godzina

Klocki i tarcze hamulcowe 

Hamowanie bez ściągania na boki

wymiana parami lub kompletem_klocki
fot. archiwum

Klocki i tarcze hamulcowe na obu kołach jednej osi zużywają się w podobnym tempie, ponieważ są poddawane zbliżonym siłom podczas hamowania. Wymiana ich parami zapewnia, że oba koła będą działały z równą skutecznością i przewidywalnością.

  • Zużyte klocki i tarcze po jednej stronie mogą powodować, że samochód będzie „znosiło” podczas hamowania.
  • Gdy wymienia się tarcze hamulcowe, powinno się razem z nimi wymienić klocki.
  • Czas pracy: 1-2 godziny

Amortyzatory

Bez nieprzewidzianych reakcji auta

wymiana parami lub kompletem_amortyzatory
fot. archiwum

Jak w większości opisywanych tu przypadków – amortyzatory na jednej osi zużywają się w podobnym stopniu. Różnice w skuteczności ich działania wprowadzają zmianę charakterystyki pracy zawieszenia (inna dla lewej i prawej strony pojazdu). Może to prowadzić do nieprzewidywalnego zachowania samochodu, zwłaszcza na zakrętach, przy hamowaniu lub na nierównych nawierzchniach.  

  • Wymiana obu amortyzatorów jest też sumarycznie tańsza niż robienie tego na sztuki. A drugi będzie i tak zaraz do wymiany.
  • Czas pracy: 2-4 godziny

Sprężyny zawieszenia

Dla komfortu i bezpieczeństwa

wymiana parami lub kompletem_sprezyny
fot. archiwum

Sprężyny z czasem ulegają zużyciu i tracą swoje właściwości elastyczne, co wpływa na ich zdolność do odbierania wstrząsów. Jeśli wymieni się tylko jedną sprężynę, nowa będzie pracować inaczej niż zużyta, co doprowadzi do nierównomiernej pracy zawieszenia. Może to wpłynąć na komfort jazdy oraz prowadzenie pojazdu.

  • Nierównomiernie zużyte sprężyny mogą zwiększać obciążenie innych elementów zawieszenia, takich jak amortyzatory, drążki czy wahacze, co przyspiesza ich zużycie i może prowadzić do kosztownych napraw.
  • Czas pracy: 2-4 godziny

Końcówki drążków kierowniczych 

Zachowanie precyzji prowadzenia (i po co płacić dwa razy za to samo)

wymiana parami lub kompletem_koncowka drazka
fot. archiwum

Drążki kierownicze i końcówki zużywają się w podobnym tempie, ponieważ są poddawane tym samym siłom i warunkom pracy. Jeśli wymieni się tylko jeden drążek, drugi, starszy element może wkrótce wymagać naprawy, co prowadzi do konieczności kolejnej wizyty w warsztacie. To tym bardziej zbędne, że po wymianie czy to jednej, czy to dwóch końcówek i tak trzeba dokonać regulacji zbieżności – po co więc płacić z to podwójnie?

  • Wymieniając obie końcówki drążków kierowniczych jednocześnie, minimalizuje się ryzyko, że w krótkim czasie drugi drążek również ulegnie uszkodzeniu.
  • Czas pracy: 30 minut-1 godzina

Żarówki 

Jeśli przepaliła się jedna, druga pójdzie w jej ślady w krótkim czasie

wymiana parami lub kompletem_zarowki
fot. archiwum

Proces wytwarzania żarówek jest niezwykle dopracowany, uzyskuje się niemal zupełną powtarzalność produktów. Jeśli jedna z dwóch żarówek z tej samej partii pracujących w tych samych warunkach się przepaliła, mamy praktycznie gwarancję, że druga też jest u kresu swoich możliwości. Pierwszy wniosek – reagujmy zaraz po przepaleniu się żarnika, gdyż niebawem w ogóle możemy zostać bez świateł. Drugi – wymieńmy obie żarówki, po co powtarzać akcję po paru dniach?

  • Żarówki z czasem tracą wydajność, po wymianie jednej oświetlenie nie będzie równomierne.
  • Czas pracy: 15-30 minut

Przewody zapłonowe 

Dla równej pracy silnika

wymiana parami lub kompletem_przewody zaplonowe
fot. archiwum

Zużyte przewody zapłonowe mogą powodować problemy z zapłonem, co objawia się wypadaniem zapłonów, szarpaniem silnika, trudnościami z uruchamianiem, a także pogorszeniem osiągów i zwiększonym zużyciem paliwa. 

Przewody zapłonowe zużywają się w tym samym tempie, dlatego jeśli jeden z nich uległ zużyciu, prawdopodobnie inne również są bliskie końca swojej żywotności. Wymieniając wszystkie przewody, minimalizuje się ryzyko, że któryś ze starych przewodów wkrótce również ulegnie awarii. Wymiana wszystkich naraz zapewnia ponadto, że cała instalacja zapłonowa będzie działać na podobnym poziomie efektywności. 

  • Przewody zapłonowe z czasem tracą swoje właściwości, np. mogą występować straty w przewodzeniu prądu, co obniża skuteczność iskry zapłonowej. Może to prowadzić do nierównomiernej pracy silnika.
  • Wymieniając pojedyncze przewody zapłonowe, możesz w krótkim czasie napotkać problemy z kolejnymi, co oznacza konieczność ponownej wizyty u mechanika i dodatkowych kosztów za robociznę.
  • Czas pracy: 30 minut

Świece zapłonowe 

Stabilna praca układu zapłonowego przez długi czas

wymiana parami lub kompletem_swiece
fot. archiwum

Sprawa jest bardzo podobna jak w przypadku przewodów zapłonowych. Zakładając, że pozostałe komponenty jednostki napędowej są sprawne, wszystkie świece będą pracować w podobnych warunkach, a przez to zużywać się w zbliżonym tempie. Jeśli nie wymienimy kompletu świec naraz, warunki zapłonu w poszczególnych cylindrach będą się różnić, a to powoduje nierównomierną pracę silnika, szarpanie, spadek mocy, problemy z rozruchem.

  • Wymiana wszystkich świec naraz jest w sumie tańsza niż płacenie za kolejne sztuki.
  • Nowy komplet świec pomaga utrzymać normy emisji i działać ekologicznie.
  • Czas pracy: 30 minut-1 godzina

Wycieraczki 

Nie ma obowiązku, ale warto

wymiana parami lub kompletem_wycieraczki
Źródło

Wycieraczki w samochodzie najlepiej wymieniać parami, choć nie jest to absolutnie konieczne. Wymiana obu wycieraczek jednocześnie ma kilka zalet: równomierna wydajność (wycieraczki zużywają się w podobnym tempie), uniknięcie nierównomiernego zużycia (nowa wycieraczka będzie działać lepiej niż stara) oraz oszczędność czasu (unika się wymian w krótkim czasie).

  • Mniejsze ryzyko uszkodzenia szyby: zużyta wycieraczka może mieć zniszczone gumki, co może spowodować zarysowania szyby. Skoro jedna zasługiwała na wymianę, druga pewnie też nie jest w najlepszym stanie. 
  • Czas pracy: 15 minut

Czytaj także