Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Lakierowanie plastików wnętrza auta

Wnętrze Twojego auta nie wygląda jak nowe? Zobacz, jak je odświeżyć przez lakierowanie plastików w kabinie

archiwum

Wnętrze Twojego auta nie wygląda jak nowe? Zobacz, jak je odświeżyć przez lakierowanie plastików w kabinie

Eksploatacja auta i procesy starzenia niszczą farbę pokrywającą tworzywa w kabinie samochodu. W miarę prosto można jednak przywrócić im wygląd bliski fabrycznemu. Zobacz, jak dobrać odpowiedni lakier i jak przebiega sam proces odświeżenia plastików w aucie. Lakierowanie tego typu elementów można wykonać samodzielnie.

Kierowcy przykładają dużą wagę do stanu lakieru. Wielu regularnie go myje, woskuje, zaprawkami usuwa odpryski i zleca lakierowanie poważniejszych uszkodzeń. Wnętrza aut bywają jednak traktowane po macoszemu, co jest dosyć zaskakujące, bo to w końcu z perspektywy kabiny przez większość czasu oglądamy swój samochód. Niestety, z czasem estetyka elementów wykończeniowych może zacząć pozostawiać wiele do życzenia, co nie zawsze jest winą użytkowników pojazdu.

Marki premium też mają problemy

Część marek próbowała urozmaicić kabiny lakierowaniem tworzyw sztucznych. Zwłaszcza w autach premium używano do tego tzw. lakierów soft-touch, które tworzą aksamitnie miękką i przyjemną w dotyku powłokę. Problem w tym, że nie wytrzymuje ona próby czasu. Z biegiem lat powierzchnia staje się coraz bardziej klejąca, a do jej zarysowania wystarczy dosłownie lekkie przeciągnięcie po niej paznokciem.

Efekty odnawiania wnętrza Mercedesa

Postanowiliśmy przekonać się, czy bez korzystania z usług profesjonalistów, a nawet specjalistycznych narzędzi, jak np. aerograf czy pistolet do malowania, można samodzielnie odświeżyć wnętrze. Pracowaliśmy nad elementami 23-letniego Mercedesa, którym wcześniej – niestety z mizernym efektem – ktoś próbować przywrócić dawną estetykę.

lakierowanie plastikow wnetrza_dobieranie koloru do podlokietnika

W przypadku Mercedesa podłokietnik tapicerowany sztuczną skórą nie stracił koloru i stał się punktem wyjścia do dorobienia farby.

Okazało się, że odświeżenie wnętrza jest jak najbardziej wykonalne, Najbardziej czasochłonny okazał się montaż i demontaż elementów kabiny.

Odświeżenie wnętrza: jak długo trwa, ile to kosztuje

Nad elementami samochodu pracowaliśmy w wolnych chwilach przez 10 dni, poświęcając im 1-1,5 godziny dziennie. Z jednej strony wydłużyło do proces, z drugiej – nie był on nużący i można było czerpać przyjemność z samodzielnego majsterkowania. Istotny wpływ na czas pracy miały liczba oraz rozmiar lakierowanych elementów – były to osłona tunelu centralnego, konsola środkowa, obramowanie panelu wskaźników, pokrywa schowka, dolne panele deski rozdzielczej oraz uchwyty drzwi.

lakierowanie plastików wnętrza auta dobieranie koloru lakieru

Przed  rozpoczęciem odświeżania elementów udaliśmy się ze zdemontowanym podłokietnikiem do firmy Colourlock, gdzie została dorobiona farba – teoretycznie przeznaczona do lakierowania skóry, ale ze względu na m.in. elastyczność sprawdzająca się także w przypadku lakierowania tworzyw.

Całość zamknęła się w kwocie 450 zł. Czy można było zrobić to taniej? Tak. Lakier nie byłby jednak tak dobrze dobrany do skórzanych elementów samochodu, a do tego okazałby się mniej trwały.

Lakierowanie plastików – krok po kroku

Najtrudniejsza i najdłuższa część procesu to demontaż elementów, nad którymi chcemy pracować. Warto spojrzeć do instrukcji serwisowej lub poradników w sieci, które prezentują krok po kroku proces ich zdejmowania, a później powtórnego montażu. Śruby i spinki bywają ukryte w nietypowych miejscach, a o połamanie plastików nie jest trudno. Lepiej poświęcić nieco czasu na przygotowania, niż szukać potem używanych części.

Demontaż elementów

lakierowanie plastikow wnetrza_demontaz elementow

By solidnie odświeżyć elementy wnętrza, trzeba je wyjąć z auta. Może do zająć kilka godzin.

  • Tworzywa można też lakierować bez demontażu. W takiej sytuacji trzeba jednak zabezpieczyć inne elementy przed zabrudzeniem. Taki sposób można polecić przy drobnych naprawach, które nie wymagają zdejmowania całości starej farby.
  • Zdemontowana konsola środkowa – podłokietnik ma oryginalny kolor. Jej pozostała część była wcześniej lakierowana bez demontażu i dobierania koloru, stąd niska trwałość i różnica w odcieniu.

lakierowanie plastikow wnetrza_zdemontowany podlokietnik

Usunięcie starej farby

lakierowanie plastikow wnetrza_usuwanie starej farby

Nakładanie świeżej farby na kilkunastoletnią nie jest dobrym pomysłem – nie dość, że jest źle związania z podłożem, to po lakierowaniu każda rysa stanie się zagłębieniem. Do tego kolejne warstwy wypłaszczają fabryczną strukturę farby. Pozostaje więc usunięcie lakieru – mechaniczne lub chemiczne. W drugim przypadku konieczne jest użycie produktów, które nie niszczą tworzyw. 

  • Elementy, nad którymi pracowaliśmy, były pokryte farbą przypominającym w dotyku gumę – najlepszym sposobem na ich usunięcie okazało się ich namoczenie i późniejsze szorowanie ostrą gąbką lub rolowanie palcem
  • Tworzyw nie zawsze trzeba lakierować – jeżeli uda się je idealnie doczyścić, np. zmywaczem do lakieru, a odpowiada nam ich kolor (zwykle czarny), możemy przystąpić do montażu wnętrza

Naniesienie podkładu

lakierowanie plastikow wnetrza_nanoszenie podkladu

Kiedy elementy zostały oczyszczone, może pojawić się pokusa, by od razu pokryć je farbą. Byłby to jednak błąd. Aby uzyskać optymalną przyczepność lakieru do tworzywa, należy użyć podkładu do danego materiału. My użyliśmy bezbarwnego i białego, ale mógłby to być od razu biały. 

  • Kolor podkładu trzeba dopasować do odcienia farby – białego podkładu użyjmy w przypadku lakierowania elementów na jasne kolory (np. kremowe), szarego – do ciemniejszych odcieni (np. niebieskich czy szarych), a czarnego, gdy tworzywa mają być po odświeżeniu czarne lub antracytowe.

Lakierowanie tworzyw

lakierowanie plastikow wnetrza_lakierowanie tworzyw

Plastiki w wielu autach mają strukturę nawiązującą do skóry. Ułatwia to malowanie. By wyglądały dobrze, nie trzeba uzyskać lustrzanej wręcz powierzchni, jak w przypadku lakierowania nadwozia. Do lakierowania użyliśmy gąbki. Nakładaliśmy na nią farbę, którą rozprowadzaliśmy równomiernie kolistym ruchem, a następnie niezwłocznie, nim wyschła, usuwaliśmy wszystkie smugi, dodatkowo rozprowadzając tę samą porcję farby prostopadłymi dotknięciami powierzchni. Równomierny kolor uzyskaliśmy przy trzeciej warstwie. 

  • Farbę można nałożyć gąbką, aerografem lub pistoletem. Jeżeli zamawiamy farbę w firmie Colourlock, to warto poinformować, którą metodę wybraliśmy, bo stopień rozcieńczenia farby zostanie dopasowany do planowanego sposobu użycia.

Nałożenie bezbarwnego lakieru wykończeniowego z utwardzaczem

lakierowanie plastikow wnetrza_lakier wykonczeniowy

Specjaliści z Colourlock polecili nam zabezpieczenie odnowionej powierzchni bezbarwnym lakierem z dodatkiem kilku procent utwardzacza. Było warto. Co prawda plastiki przestały być aksamitne w dotyku, ale stały się dużo bardziej odporne na zarysowania i łatwiejsze do czyszczenia. Dwie warstwy bez trudu czy smug nałożyliśmy gąbką.  

  • Do oryginalnej kolorystyki naszego wnętrza najlepiej pasował półmatowy lakier wykończeniowy i taki został zmieszany.
  • Utwardzacz należy nabierać czystą i absolutnie suchą strzykawką i możliwie szybko zamykać. Woda, nawet wchłaniana z powietrza, doprowadzi do jego stwardnienia w pojemniku.

Dorobienie lakieru pod kolor

lakierowanie plastikow wnetrza_lakiery bazowe

Każdy odcień lakieru składa się z kilku kolorów bazowych – np. dorabiany beż z czterech.

Nie tylko lakiernicy posługują się kodami i nazwami kolorów czy próbnikami farb. Analogiczne parametry są w użyciu, gdy trzeba dobrać lakier do odświeżenia skórzanej tapicerki lub plastikowych elementów. Najpopularniejsze odcienie są dostępne od ręki i nie wymagają dorabiania na zamówienie.

  • W firmie Colourlock najczęściej zamawiane są kolory do wnętrz Audi, BMW i Mercedesa. Wiodące są czernie i beże, np. Schwarz, Venetobeige, Oyster i Beige w przypadku BMW oraz Audi Soul

  • Kod czy nazwę koloru wnętrza można poznać po rozkodowaniu numeru VIN. Często znajduje się on też w specyfikacji zamawianego auta – na wlepce w książce serwisowej lub w bagażniku
lakierowanie plastikow wnetrza_kody lakierow

Lakier warto dobrać po kodzie lub nazwie – z pozoru identyczne kolory wnętrza mogą różnić się odcieniem.

  • Wszystkie elementy wykończeniowe wnętrza podlegają procesowi starzenia. Promieniowanie ultrafioletowe, utlenianie, temperatura czy wreszcie używane do pielęgnacji kabiny środki chemiczne mogą zmieniać nie tylko strukturę, ale i kolor tapicerek czy powierzchni lakierowanych plastików. Oczywiście zwykle są to relatywnie niewielkie zmiany odcienia, które staną się jednak dużo bardziej widoczne, gdy odświeżony w drodze lakierowania element będzie sąsiadował z fabrycznym.

  • Ujednolicenie kolorystyki wnętrza można uzyskać w wyniku zmieszania farby specjalnie do naszego pojazdu. Potrzebna jest do tego jednak próbka koloru w postaci np. zagłówka czy podłokietnika, który trzeba wysłać lub zawieźć do firmy oferującej usługę dorabiania koloru.
lakierowanie plastikow wnetrza_dodawanie barwnika

Po dodaniu kolejnej porcji barwnika miesza się składniki i stopniowo zbliża do pożądanego koloru.

  • Jeżeli elementy, które chcemy odświeżyć są jedynymi w danym kolorze we wnętrzu auta, to nie musimy dobierać farby na wzór oryginału – można pokryć je dowolnym lakierem przeznaczonym do lakierowania wnętrz czy skóry bez obaw o różnice w kolorystyce

  • Odświeżanie wnętrza może być okazją do lekkiej lub kompletnej zmiany kolorystycznej elementów wykończeniowych – kiedy elementy są zdemontowane i oczyszczone, wszystko jest już w naszych rękach

  • Można także polakierować tworzywa, które nie zostały tak wykończone w fabryce, upodabniając nasze auto np. do droższej wersji

Potrzebne akcesoria

lakierowanie plastikow wnetrza_potrzebne akcesoria

W wielu autach do demontażu plastikowych elementów wnętrza potrzebne są ściągacze do tapicerki. Najprostszy zestaw czterech plastikowych to wydatek dosłownie kilku złotych. Warto je kupić, by uniknąć wyszczerbienia krawędzi plastików. Polecamy także kupienie kleju do twardych tworzyw – w kilkunastoletnim aucie niemal na pewno coś już pękło lub pęknie i będzie wymagało sklejenia. 

PODSUMOWANIE

lakierowanie plastikow wnetrza_lakierowanie plastikow wnetrza_fabryczna skora i polakierowany plastik

Fabryczna sztuczna skóra i polakierowany plastik.

Lakierowanie zużytych elementów wykończeniowych wnętrza można zlecić specjalistom. Kto lubi majsterkować, będzie mógł wykonać ten proces samodzielnie – osoba, która jest w stanie podjąć się demontażu elementów, na pewno poradzi sobie także z pokryciem ich świeżym lakierem. Pracując samodzielnie, można nie tylko sporo zaoszczędzić, ale przy okazji wykonać też inne prace – np. wymienić podświetlenie elementów kokpitu czy starannie wyczyścić pozostałe tworzywa. Znacząco poprawi to estetykę wnętrza.

Czytaj także