Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Omoda 5 – przód

Chińskie samochody w Europie

Chińskie auta dostępne w Europie (i w Polsce) – pora zacząć się oswajać z nowymi nazwami. Przegląd rynku

Chińskie samochody w Europie

Chińskie auta dostępne w Europie (i w Polsce) – pora zacząć się oswajać z nowymi nazwami. Przegląd rynku

Chińskie samochody, choć na razie mało znane, rozpychają się na naszym rynku. Trzeba trzymać rękę na pulsie, bo konkurencja robi się poważna – także dla producentów, których pozycja w Europie jeszcze do niedawana wydawała się niepodważalna. Przedstawiamy najważniejsze z chińskich marek, także dostępne w Polsce.

Chińscy producenci samochodów coraz efektywniej atakują europejski rynek. Nadarzyła się dobra okazja. Europa przede wszystkim, ale także Stany Zjednoczone dość mocno stawiały na coraz ostrzejsze ograniczanie norm emisji spalin.

Oficjalne przyczyny brzmiały świetnie: troska o ochronę środowiska, czystsze, mniej zapylone powietrze, redukcja zużycia paliwa, przekładającą się na mniejsze emisje gazów cieplarnianych itd. Wielkie koncerny latami wydawały miliardy dolarów czy euro na opracowywanie nowych rozwiązań pozwalających spełnić wyśrubowane wymogi. Nabyły w ten sposób wiedzę i zdolności produkcyjne niedostępne dla mniejszych producentów.

Chińczycy zamiast Euro

Koszty wejścia na nasz rynek były zbyt duże, ryzyko porażki też, a zyski z tracących na znaczeniu rynków malały. Kolejne normy Euro stały się po prostu skutecznym instrumentem ograniczającym pojawianie się nowej konkurencji.

Aż nastąpiła rewolucja elektryczna. Tutaj nie ma wielkiej filozofii: konstrukcja silnika elektrycznego jest w miarę prosta, a wytwarzanie akumulatorów np. w Chinach o wiele łatwiejsze i tańsze niż u nas. W dodatku lata współpracy w wytwarzaniu europejskich samochodów na rynek chiński znacząco podniosły poziom tamtejszego przemysłu. Coraz rzadziej zdarzają się też dziwne czy brzydkie auta z tego regionu.

Przewaga dzięki technice?

Poza tym trend na elektromobilność to tylko jeden z powodów sukcesu Chińczyków. Zwłaszcza w segmencie masowym mają oni obecnie więcej do zaoferowania w dziedzinie cyfrowej niż zagraniczni producenci: sterowanie głosem, kompleksowa integracja ze smartfonem, połączenie z mediami społecznościowymi to często standard. Nowe chińskie marki zwykle wybierają bowiem model działania Tesli, tzn. podchodzą do samochodu od strony oprogramowania. Zagraniczne koncerny są daleko w tyle, a nadrobienie zaległości zajmie lata – w motoryzacji to epoka.

Chińska ofensywa – sami sobie to zgotowaliśmy

Doszedł do tego jeszcze dostęp do europejskich platform znanych marek (np. przez wykupienie Volvo przez Geely) i w kilka lat narodziło się sporo dobrze rokujących modeli o chińskim pochodzeniu. Sytuacja zmienia się zresztą dynamicznie. Poniżej publikujemy listę najważniejszych chińskich marek dostępnych na naszym rynku. Podobne zestawienie przygotowaliśmy rok temu (znajdziesz je tutaj), obecne jest jego rozwinięciem i aktualizacją. 

Chińskie marki na naszych rynkach

MG

chinskie marki w europie_mg

MG – te dwie litery kiedyś definiowały brytyjskiego roadstera: sportowego, lekkiego i niedrogiego. Marka była później świadkiem upadku Grupy MG Rover po jej odsprzedaży przez BMW w 2000 roku. Zaledwie pięć lat później firma zbankrutowała, a prawa do znaku towarowego trafiły do chińskiego producenta Nanjing Automobile. W 2007 roku przejęła je państwowa spółka SAIC. Dzięki temu marka MG znalazła się pod parasolem największego producenta samochodów w ludowych Chinach.

SAIC jest jednym z dwóch partnerów joint venture VW, a także prowadzi joint venture z General Motors. Według danych za rok 2021 r. SAIC wyprodukował pod wieloma markami aż 5,37 mln nowych samochodów. Chińczycy wywrócili MG na drugą stronę: opracowali kompaktowe samochody, limuzyny i SUV-y dla mas. 

  • W europejskiej ofercie znajduje się 5 modeli utrzymanych w stylu SUV/crossover: 4 elektryczne i jedna hybryda plug-in
  • Jest też „rodzynek” nawiązujący do tradycji marki: roadster Cyberster. Sprzedaż ma ruszyć w 2024 r.

Polestar

chinskie marki w europie_polestar

Polestar należy do koncernu Geely, który jest też właścicielem (od 2017 r.) szwedzkiego Volvo. Historia nazwy sięga 1996 r. Początkowo była to nazwa fabrycznego teamu wyścigowego, później: najbardziej dynamicznych wersji szwedzkiej marki. Europejska sieć sprzedaży jest mocno rozbudowana, auta dostępne są w blisko dwudziestu krajach.

  • Pierwszy, jeszcze hybrydowy model Polestar 1 (duże luksusowe coupe) wszedł do produkcji w 2019 r. Później doszedł elektryczny liftback Polestar 2.
  • Pierwszym z nowej rodziny modeli Polestar jest SUV o nazwie 3. W przeciwieństwie do poprzedników wytwarzany nie jest wyłącznie w Chinach, ale także w amerykańskich zakładach Volvo w Ridgeville.
  • Niebawem ofertę uzupełni crossover „4”.

Skywell

  • Dostępny w Polsce

chinskie marki w europie_skywell

Pierwotnie producent samochodów dostawczych i autobusów z siedzibą w Nankinie działający od 2000 roku. Marka należy do chińskiego koncernu Nanjing Golden Dragon Bus.

W 2017 r. swoją działalność zainaugurował departament Skywell New Energy, którego celem jest rozwój samochodów elektrycznych. W 2020 r. światło dzienne ujrzał pierwszy seryjny samochód firmy o nazwie ET-5. 

  • ET-5 dostępny jest też w naszym kraju. SUV porównywalny rozmiarami do Skody Enyaq czy Hyundaia Ioniqa 5 kosztuje w podstawowej wersji 208 990 zł. 
  • Analizowane jest także wprowadzenie do Europy modelu HT-i, czyli hybrydy plug-in z silnikiem benzynowym 1,5 litra, choć wydaje się to wątpliwe.

Maxus

  • Dostępny w Polsce

chinskie marki w europie_maxus

SAIC – firma, która reaktywowała markę MG, przejęła także inną brytyjską firmę: Maxus (wcześniej LDV). Znana była – także u nas – z produkcji aut dostawczych. Obecnie jej oferta wyraźnie się poszerzyła, także o pojazdy elektryczne. 

  • Maxusy dostępne są w Europie – w tym także w naszym kraju. Oferta składa się z modeli Euniq 6 (duży SUV), Euniq 5 MPV (minivan), e-Deliver 3 i 9 (dostawcze) oraz eT90 pick-up (na fot. ) i Mifa 9 (duży minivan). 
  • W większości są to auta elektryczne. Najtańszy model osobowy Euniq 6 kosztuje 179 900 zł, Euniq 5 to wydatek 199 900 zł, a flagowa Mifa 9 – 356 577 zł.
  • W ofercie znalazły się też auta spalinowe – to dostawcze Deliver 9 w wersjach furgon i podwozie do zabudowy. Ta pierwsza ze 150-konnym dieslem kosztuje 164 697 zł. 

Seres

  • Dostępny w Polsce

chinskie marki w europie_seres

Formalnie siedziba marki Seres znajduje się w Kalifornii, w Santa Clara, ale producent należy do chińskiego koncernu Sokon Group. Istnieje od 2014 r. Pierwsze prototypy – SF6 i SF7 – zademonstrowano 4 lata później. W 2019 r. pierwotna nazwa firmy SF Motors została zmieniona na obecną Seres, jednocześnie przedstawiono pierwszy gotowy do produkcji model SF5. To średniej wielkości elektryczny crossover produkowany w Chinach (choć wstępnie zakładano także wytwarzanie w USA). Model doczekał się już nawet liftingu – w 2021 r.

  • Marka dostępna jest w Polsce. Oferuje dwa crossovery: mniejszy 3 (ceny od 130 tys. zł) i większy 5 (od 320 943 zł) – choć na pełny rynkowy debiut tego modelu trzeba jeszcze trochę poczekać.

Omoda

  • Dostępny w Polsce

chinskie marki w europie_omoda

Omoda to jedna z marek należących do chińskiego koncernu Chery. Zadebiutowała raptem w 2022 r. z modelem Omoda 5. Pierwsze partie samochodów już przypłynęły do Europy, a niedługo, bo w pierwszym kwartale przyszłego roku, ten model będzie można kupić także w Polsce. Na razie nie podano ceny, ale powinna ona być naprawdę atrakcyjna, jeśli importer chce myśleć o rynkowym sukcesie (polskie przedstawicielstwo firmy będzie jednym z 9 w Europie).

Obecnie trwają prace nad utworzeniem sieci dilerskiej (z czasem auta ma sprzedawać ok. 20 punktów w głównych polskich miastach, powstaną też salony firmowe), a także ustalenia dotyczące warunków gwarancji. 

  • Omoda 5 to kompaktowy SUV, na początku będzie oferowany z benzynowym silnikiem 1.6 turbo rozwijającym 197 KM i 290 Nm. W drugim kwartale 2024 roku do oferty ma dołączyć elektryczna wersja, a w dalszej części dwa SUV-y, ale... pod marką Jaecoo.
  • Chińska firma ma w Niemczech centrum rozwojowe, co ułatwi dostosowywanie aut do europejskich realiów.

BYD

chinskie marki w europie_byd

BYD Auto to przedsiębiorstwo działające od 2003 roku. W swojej ofercie ma pojazdy różnych typów: od autobusów przez vany, wózki widłowe i ciężarówki po auta osobowe – nie tylko elektryczne. Gama jest sukcesywnie rozbudowywana, co zresztą charakterystyczne dla wszystkich chińskich producentów. Poszerzana jest także sieć dystrybucji.

Według danych za rok 2021 BYD był czwartym pod względem liczby sprzedanych aut producentem pojazdów elektrycznych na świecie. Firma ma własny oddział zajmujący się produkcją akumulatorów elektrycznych – pod tym względem zajmuje trzecie miejsce na świecie z globalnym udziałem w rynku na poziomie 12 proc.

BYD ma też własne centrum projektowe prowadzone przez Wolfganga Eggera – człowieka odpowiedzialnego za design takich modeli jak Alfa Romeo 156 i 8C Competizione, pracował także dla Seata i Audi.

  • Na europejską gamę składają się trzy modele: nieduży hatchback Dolphin (ceny od 35 tys. euro), kompaktowy sedan, bezpośredni rywal Tesli Model 3 – Seal (od 45 tys. euro), duży SUV Tang (od 72 tys. euro), sedan Han (też od 72 tys. euro) i crossover ATTO 3 (od 38 tys. euro; na fot.).

Xpeng

chinskie marki w europie_xpeng

Startup Xiaopeng Motors został założony w 2014 roku z inicjatywy chińskiego przedsiębiorcy Xia Henga i He Tao – byłego menedżera w koncernie GAC Group, obierając za cel opracowanie gamy samochodów elektrycznych.

We wrześniu 2016 roku Xiaopeng Motors ogłosiło powstanie marki Xpeng. Pierwszym seryjnym modelem został kompaktowy crossover G3 o napędzie elektrycznym zaprezentowany w roku 2019. W lutym 2023 r. Xpeng oficjalnie rozpoczął ogólnoeuropejską działalność za pośrednictwem oddziału z siedzibą w Holandii. Oprócz wcześniej obsługiwanego rynku norweskiego firma rozpoczęła także dystrybucję i sprzedaż swoich samochodów w Holandii, Danii i Szwecji.

  • Aktualnie w europejskiej ofercie są duży sedan P7 i SUV G9.

Dongfeng

chinskie marki w europie_dongfeng

Dongfeng to wielka korporacja działająca od 1969 roku. Obecnie jest trzecim pod względem wielkości produkcji samochodów na rynek chiński przedsiębiorstwem oraz największym producentem aut użytkowych. Współpracuje z Peugeotem, Citroenem, Hondą, Nissanem i Kią.

Śladem obecności Dongfenga w Europie jest także rozwijana marka segmentu premium – Voyah. Sprzedaż tych aut w Chinach ruszyła w 2021 r., w Europie zaczęto od Norwegii w zeszłym roku. Pionierski salon na naszym kontynencie otwarto w Oslo. 

  • Na pierwszy ogień poszedł duży SUV o nazwie Free (fot.). 
  • W listopadzie 2021 roku firma przedstawiła swój drugi produkcyjny model w postaci luksusowego, dużego minivana o elektrycznym napędzie w postaci awangardowo stylizowanego modelu Voyah Dreamer. Sprzedaż samochodu, tym razem z ograniczeniem wyłącznie do rynku chińskiego, rozpoczęła się w maju 2022 roku. Trzecim seryjnym modelem marki jest duży sedan Chasing Light.

Smart

chinskie marki w europie_smart

Smart jako marka niedużych aut należąca do Mercedesa nie przynosiła zysku. Od likwidacji została uchroniona przez chiński koncern motoryzacyjny Geely, który zawarł z końcem marca 2019 porozumienie w sprawie transformacji Smarta w spółkę typu joint venture o nazwie Smart Automobile. 

We wrześniu 2021 r. Smart przedstawił wstęp do pierwszego modelu opracowanego za czasów Geely w postaci prototypu elektrycznego crossovera Smart Concept #1.

  • W kwietniu 2023 podczas Shanghai Auto Show odbyła się światowa premiera drugiego modelu opracowanego od podstaw za epoki chińskiego współwłaściciela. Kompaktowy crossover Smart #3 został zarazem największym samochodem tej marki w dotychczasowej historii.
  • Do 2024 roku ma być też produkowany „stary” Smart EQ Fortwo.

JAC Motors

chinskie marki w europie_jac

Firma operuje w branży motoryzacyjnej od 1964 roku, w ramach joint venture produkuje m.in. Volkswageny na rynek chiński. 

Od 2010 r. zajmuje się wytwarzaniem samochodów elektrycznych. W 2016 r. we współpracy z włoską firmą DR Automobiles rozpoczęła sprzedaż swoich modeli Refine S3 i iEV40 właśnie na rynku włoskim pod marką DR. 

  • Punkty dealerskie rozlokowane są w Szwajcarii. Oferowane są modele e-JS4 (SUV, od 31 989 CHF), e-JS1 (miejski, od 17 989 CHF) oraz e-S2 (crossover, od 29 989 CHF). 
  • Globalnie firma wytwarza 11 modeli, wszystkie to sedany lub SUV-y i crossovery różnej wielkości (w tym trzy wspomniane „elektryki”). Dodatkowo wytwarza też szeroką gamę pojazdów użytkowych.

Aiways

chinskie marki w europie_aiways

Firma została założona przez dwóch chińskich przedsiębiorców w 2017 r. Roczne możliwości produkcyjne to nawet 300 tysięcy egzemplarzy z własnym centrum badawczym i fabryką baterii. 

Europejskie centrum sprzedaży znajduje się w Monachium. Sieć sprzedaży obejmuje wiele krajów Europy (oprócz Niemiec m.in. Belgię, Holandię, Francję, Hiszpanię, Szwajcarię, Słowenię czy Chorwację, a nawet Islandię i Wyspy Owcze).

  • W ofercie na Europę znajdziemy SUV-a U5 (fot.) o zasięgu ok. 400 km (ceny od 37 569 euro w Niemczech)
  • Niedawno ofertę uzupełnił SUV-coupe o nazwie U6.
  • Współpracę z firmą Aiways nawiązał Roland Gumpert, twórca sportowego modelu Apollo. W ramach tego przedsięwzięcia powstaje hybrydowe coupe RG Nathalie.

Dacia Spring

  • Dostępny w Polsce

chinskie marki w europie_dacia spring

Dacia nie jest oczywiście chińską marką, ale jej małe elektryczny pojazd to chiński samochód: produkowany jest w Shiyan przez eGT New Energy Automotive, będące joint venture między firmami Dongfeng, Renault i Nissan

Znana w Europie Dacia Spring ma swoich „bliźniaków” oferowanych na chiński rynek: Renault City K-ZE (które z kolei oparto na, wytwarzanym w Indiach i Brazylii, spalinowym Renault Kwidzie) i kilka różnie nazywanych modeli Dongfeng.

Auto mierzy 373 cm długości i ma osobliwe proporcje wynikające z faktu, że jego szerokość (158 cm) tylko o 6 cm przewyższa wysokość. Poza tym Spring wyróżnia się 15,1-centrymetrowym, „crossoverowatym” prześwitem oraz niedużymi kołami o średnicy zaledwie 14 cali (opony: 165/70). Jak na samochód na prąd Spring waży bardzo niewiele – zaledwie 970 kg, z czego bateria to ok. 186 kg. Ma ona 27,4 kWh pojemności użytkowej, co według Dacii wystarcza na pokonanie dystansu 305 km po mieście lub 230 km w cyklu mieszanym.

  • Podstawowa cena wersji osobowej (jest też dostawcza Cargo) to 101 490 zł.

Nio

chinskie marki w europie_Nio

Marka Nio jest stosunkowo młoda – powstała w roku 2014. Wyróżnia ją rozwijanie sieci stacji szybkiej wymiany baterii (także domowych), co może zastąpić ich dość powolne ładowanie.

Pod koniec kwietnia 2021 roku Nio oficjalnie potwierdziło rozpoczęcie działalności na rynku europejskim. Sprzedaż pojazdów chińskiego producenta została zainaugurowana oficjalnie 1 października 2021 roku. Pierwszym europejskim rynkiem dla Nio stała się Norwegia, planowana jest szeroko zakrojona akcja rozszerzenia sieci sprzedaży. Globalna gama już jest dość bogata: liczy osiem modeli (na fot  – ES 7), wszystkie to wariacje na temat SUV-ów/crossoverów/sedanów/coupe. 

  • W część struktury spółki Nio wchodzą trzy oddziały. Nio Power zajmuje się budową i obsługą serwisową stacji szybkiej wymiany baterii, Nio Service koncentruje się na funkcjonowaniu sieci serwisowej oraz Nio Life, będące marką odzieżową.
  • Najtańszy model dostępny na rynku np. niemieckim to ET5 (kompaktowy sedan lub liftback): ceny od 47 500 euro.

BAIC

chinskie marki w europie_baic

Założony w 1958 roku BAIC to duży chiński holding motoryzacyjny. Zajmuje się produkcją aut pod własnymi markami, ale także wytwarza pojazdy innych marek (np. Kii i Mercedesa) na rynek chiński. 

Początkowo do europejskiej oferty trafiły dwa modele z rodziny X, wykorzystujące platformy bazujące na rozwiązaniach Mercedesa. Obydwa to SUV-y: mniejszy X35 (fot.; 21 490 euro) i większy X55 (31 990 euro). Ten ostatni jest już drugą generacją modelu. Warto podkreślić, że nie są to samochody elektryczne, do napędu wykorzystywane są silniki benzynowe o pojemności 1.5 pochodzące z Mitsubishi, współpracujące z dwusprzęgłowymi lub bezstopniowymi skrzyniami biegów.

  • W projektowanie modeli BAIC zaangażowany jest legendarny Walter de Silva.

LEVC

  • Dostępny w Polsce

chinskie marki w europie_levc

Takie czasy – londyńskie taksówki też są chińskie. London Electric Vehicle Company, wcześniej znana jako London Taxi Corporation Limited (LTI), jest własnością koncernu Geely – tego samego, który dowodzi np. marką Volvo czy wspomnianym już tutaj Polestarem. Obecnie kluczowe miejsce w ofercie zajmuje model TX.

  • Od 2017 roku produkowany jest w Wielkiej Brytanii, a dwa lata później ruszyło jego wytwarzanie w fabryce Geely w Yiwu w Chinach.
  • Auto wykorzystuje zestawy baterii koreańskiej firmy LG Chem (pojemność 31 kWh).
  • Na bazie taksówki powstają także odmiany dostawcze oraz osobowe (a nawet kempingowe).
  • Cena auta w wersji taxi to ok. 335 tys. zł.

PODSUMOWANIE

Chińskie samochody przestały być tandetne – za ich wygląd odpowiadają często uznani projektanci, wnętrza nie odstają od zachodniej konkurencji, do tego poziom zaawansowania pokładowej elektroniki nierzadko bije na głowę uznane marki.

Elektromobilność tylko to utrwala: odchodzi mozolne doskonalenie drogiej i skomplikowanej mechaniki, produkcja silników elektrycznych i akumulatorów to domena Chin od dawna.

Czytaj także